Hyresgäster sade nej till renovering – domstolen gav grönt ljus

Lund Ikano byter stammar i huset på Måsvägen i Lund och planerar att höja hyran rejält. En grupp boende tackade nej men nu är renoveringen i full gång. Hyresgäster får i stort sett alltid backa om hyresnämnden kopplas in.
Foto: Anders Paulsson
Hela köket rivs ut för att ge plats till ett nytt.

Fukten skapar problem i fastigheten. Enligt hyresvärden handlar det om 70-åriga ledningar som måste bytas ut och om tätskikt som inte håller måttet. Ikano Bostad Öresund, som ägs av familjen Kamprad, vill byta stammarna och samtidigt renovera kök och badrum och sätta in säkerhetsdörrar.

Som en konsekvens av förbättringarna kommer hyran att höjas, i vissa fall med uppåt 40 procent enligt värdens muntliga bud till boende.

Läs ocksåDe står ensamma mot värden – snart krymper deras badrumAnders Gullmarsvik, Johanna Ek-Pettersson, Ludvig Andersson Lindgren, Fanny Mellgren Sjödahl och Carin Jacobsson för sin egen talan i hyresnämnden i Göteborg. "Även om det inte bär frukt är det viktigt att visa att vi inte köper det här", säger Fanny som ingått i samrådsgruppen. De är starkt kritiska till bristen på inflytande inför renoveringen.

– Målet är att ha kvar befintliga hyresgäster, säger Ikanos jurist Esa Pasanen som menar att man siktar på en “generös intrappning” och har en förhoppning om lyckade förhandlingar med Hyresgästföreningen.

–  Vi vill ha en hyra som är likvärdig med andra på orten.

De boende har erbjudits två månader hyresfritt eller alternativa bostäder som kompensation medan arbetet pågår.

Läs ocksåKopplade tvättmaskin med trädgårdsslang - döms att betala en miljon efter vattenskada

Men alla uppskattade inte planerna. I somras informerades hyresgästerna om renoveringen under ett möte. De fick ett formulär där de skulle kryssa i vilken typ av inredning som de ville ha. Majoriteten skrev under men fyra underskrifter saknades. Bakom gruppens agerande låg en rad olika motiv:

Flera ville undvika höjd hyra. Andra ställde sig tvekande till att lämna sina hem av praktiska eller personliga skäl. Några hade synpunkter på utformningen av lägenheterna. En av de boende ansåg att hans nuvarande kök var av bättre kvalitet än det från Ikea som värden ville sätta in. En hyresgäst föredrog lägre standard och hyra.

”Stambytet är nödvändigt men lyxrenoveringen som ska ske efteråt är totalt onödig”, så uttrycker sig en av de berörda.

Läs ocksåVärden skyllde på byggplaner för att tömma huset – Julia, Ewa och Conny betalar prisetJulia Fröckberg, Ewa Wilhelmsson och Conny Törnqvist hade alla förstahandskontrakt i Boö-bolagens hus på Eldaregatan i Göteborg. Nu har samtliga flyttat ut. "Vi orkade inte mer", säger Ewa Wilhelmsson om de sista årens strid för att få bo kvar.

Men Ikano stod på sig och vände sig till hyresnämnden för att få grönt ljus att driva igenom arbetet. Sedan gick fallen i vitt skilda riktningar:

  • Två boende backade och accepterade upprustningen.
  • Hyresnämndens beslut körde över en av hyresgästerna.
  • En påstridig hyresgäst fick hjälp av Hyresgästföreningens jurist i hyresnämnden. Hon gav med sig efter att ha fått ett löfte om en extra hyresfri månad.

– Vi har ett intresse i att göra hyresgästerna nöjda och tittar på enskilda argument. Jag tycker att vi har lyckats här, säger Esa Pasanen.

Nu är renoveringen av lägenheterna i full gång.

– Vi tycker ändå att att Ikano har försökt göra så gott de kunnat i vårat fall. Men det var väldigt kort varsel, säger en hyresgäst.

Statistiken talar till hyresgästernas nackdel i den här typen av konflikter. De boende menar ofta att det rör sig om lyxrenoveringar. Just detta skulle också kunna vara ett skäl för att stoppa arbetet, vilket en höjd hyra i sig inte är. Men hyresnämnden gör i nästan samtliga fall bedömningen att renoveringarna inte är lyx och ger grönt ljus för hyresvärdarna.

Fakta: Renoveringar

Så säger lagen: Hyresnämnden kan ge klartecken för arbetet även om hyresgästerna säger nej. Detta om det finns ett “beaktansvärt intresse” och om det inte påverkar hyresgästen allt för negativt.

Läs också Hyresgäst med rullstol har inte kunnat använda sitt kök på ett halvår – värden vägrar återställa det Standard eller onödig lyx med handdukstork – olika beslut i samma hyresnämnd

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.