Hyresgäster tvingades lämna sina lägenheter
Bristande kommunikation präglar renoveringen av ett sekelskifteshus på Kirseberg i Malmö, menar hyresgästerna. I ett år har hyresgästerna förvarnats om att en omfattande renovering ska dra igång. Det första beskedet var att renoveringen skulle starta i januari i år men sedan har det skjutits upp gång på gång. I förra veckan kom till slut hantverkarna, men trots att hyresgästerna fått försäkringar om att de kan bo kvar i sina lägenheter under hela ombyggnadstiden inleddes renoveringen med att de blev utslängda. Det var när hantverkarna lite försiktigt undrade om hyresgästerna förstod att de inte kunde vara i sina lägenheter när dessa skulle saneras från asbest som det stod klart att det blivit ytterligare en miss i kommunikationen. Tre lägenheter skulle tömmas dagen efter, flera en vecka senare. Hyresgästföreningen reagerar starkt på hyresvärdens agerande.
– Det är oerhört oansvarigt. Naturligtvis borde hyresgästerna fått informationen om saneringen långt tidigare. Det är högst försumligt agerande och i min värld får hyresvärden nu kompensera hyresgästerna för alla extra kostnader som det här har inneburit, säger Andreas Persson,jurist på Hyresgästföreningen.
Marie Söderberg, hyresgäst i huset, berättar om förtvivlade grannar och en barnfamilj som flytt till ett hotell.
– Även den mest stabila mår dåligt av det här, säger Marie Söderberg.
Hon visar runt i huset bland byggställningar och provisoriska lösningar som ska göra det möjligt för hyresgästerna att bo kvar samtidigt som stammar och fönster byts ut och badrum och kök helrenoveras. På gården står containrar med toaletter och duschar som hyresgästerna kan använda under renoveringen. I trapphusen har hyresvärden, Ikano bostad, satt in små vaskar med kallvattenkranar. I Maries egen lägenhet står möbler ordentligt staplade i mitten av rummen, platsskynken täcker alla dörrar och både badrum och kök gapar tomma.
– Jag misstänkte att det skulle bli så här rörigt så jag bor tillfälligt någon annanstans. Men det finns en oerhörd frustration hos alla hyresgäster för att informationen varit så dålig, säger Marie Söderberg.
För att skapa ordning i kaoset har grannarna skapat en lokal hyresgästförening i huset. Förhoppningen är att få lite inflytande.
– Vi har ju fått väldigt lite information från fastighetsägaren, mycket av det vi vet har vi fått från hantverkarna och så ska det inte gå till, säger Marie Söderberg.
Ikano Bostad beklagar situationen för de drabbade hyresgästerna.
– De första lägenheterna fick flytta ut under asbestsaneringen med kort varsel, vilket vi har beklagat och meddelat och snabbt ordnat upp. Vi står för kostnader i samband med evakuering för asbestsanering i badrummen. De berörda hyresgästerna har varit förstående. Vi har full förståelse för att det är omtumlande med renoveringar, framförallt för våra hyresgäster och finns det några oklarheter tar vi gärna möten med de hyresgästerna, skriver Ulrica Altenborg på Ikano Bostad i ett mejl till Hem & Hyra.