Hyresgästernas 25 vanligaste klagomål
Varje år hör över 18 000 medlemmar av sig till Hyresgästföreningen och vill ha hjälp med problem i boendet. Överlägset vanligast är att det rör sig om brister i boendet. Exempelvis att värdar inte byter ut trasiga kylskåp, hissar som är ur funktion och tvättmaskiner som är trasiga. Dessa ärenden har ökat jämfört med förra året från drygt 8 500 till nästan 9 800 ärenden. Det kanske mest allvarliga problemet ökar också: att hyresgästen vänder sig till föreningen för att värden av någon anledning inte vill förlänga kontraktet.
– I finanskrisens spår har vi märkt att det är fler som inte har råd att betala hyran och värden vill därför säga upp kontraktet. Vi märker även att fler bostadsrättsföreningar vill säga upp dem som vill fortsätta att hyra, eller att fastighetsägaren vill säga upp hyresgäster med oklara kontrakt inför en stundande försäljning till en bostadsrättsförening, säger Susann Wikström, juristchef på Hyresgästföreningen i Stockholm.
Att hyresgästen krävs på skadestånd av värden är också en otrevlig företeelse som ökar. Vanligen sker detta i samband med att man flyttar och det kan handla om att värden och hyresgästen är oense om vilka skador som fanns i lägenheten vid inflyttning, och vilka som hyresgästen själv orsakat. Se till att få ett besiktningsprotokoll och gå noggrant igenom lägenheten så att alla defekter finns med där, råder Sofia Lindin, förhandlare på Hyresgästföreningen i Örebro.
– Om värden av någon anledning inte vill upprätta ett protokoll, gör ett eget och mejla det med krav på respons. Var noggrann, det är vanligt att alla skador inte finns med. Det har jag själv egen erfarenhet av. När jag flyttade till min lägenhet fanns en stor repa i parkettgolvet som inte var noterad, säger Sofia Lindin.
Det kan även handla om att hyresgästen målat en fondvägg som värden anser gör lägenheten svårare att hyra ut.
Hur bostadssituationen ser ut på orten går att avläsa i statistiken. Frågor om ombildning till bostadsrätt, byten och andrahandsuthyrning är ärenden som i stort sett bara förekommer i bostadsbristens Stockholm och till viss del i Göteborg.
Noterbart är att antalet ärenden vad gäller ombildning till bostadsrätt har minskat drastiskt. Från 236 ärenden över hela landet förra året till 35 ärenden i år.
Läs även: Värden krävde Viktor och Lena-Marié på 28 000 kronor.
Ärendetyp | Antal | Förra årets plats | |
1 | Brister | 9782 | 1 |
2 | Störningar | 1162 | 2 |
3 | Hyran | 865 | 3 |
4 | Hyresavtalet | 799 | 4 |
5 | Skadestånd | 678 | 6 |
6 | Uppsägningar | 610 | 7 |
7 | Ändring av hyresvillkor | 528 | 5 |
8 | Förverkande | 247 | 12 |
9 | Hyresgästens uppsägning | 242 | 10 |
10 | Lägenhetsbyte | 234 | 9 |
11 | Fastighetsägarensskadeståndsansvar | 233 | 13 |
12 | Ombyggnadsärenden | 223 | 8 |
13 | Andrahandsuthyrning | 162 | 15 |
14 | Fel andrahandshyra | 140 | 16 |
15 | Lägenhetsyta | 103 | 14 |
16 | Otillåten användning | 99 | 18 |
17 | Utebliven hyra | 87 | 19 |
18 | Överlåtelse | 74 | 21 |
19 | Återbetalning av hyra | 51 | 20 |
20 | Ombildning till bostadsrätt | 35 | 11 |
21 | Makes/sambos rätt att ta över lgh | 31 | 21 |
22 | Hyrestid | 11 | 23 |
23 | Deponering av hyra, hyreslagen | 10 | 22 |
24 | Borgen | 9 | 24 |
25 | Försämrat bruksvärde | 8 | Fanns ej |
18 217 medlemsärenden registrerades under perioden 2009 10 08 till 2010 10 08. Det är drygt 300 färre än föregående år. Ärenden som inte kan hänföras till enviss rubrik finns inte med i klagomålstoppen till vänster.
Ett medlemsärende kan liknas vid ett klagomål eller tvist med värden, som hyresgästen vill ha hjälp med. Hyresgästföreningen har drygt 528 000 medlemmar..