Hyresgästföreningen lär av kritiken
Även den juridiska rådgivningen kritiseras, liksom utfallet av förhandlingar och påstridiga medlemsvärvare. En rad andra förhållanden har gett upphov till spridda kommentarer.
Varje klagomål registreras och följs upp internt. Hundratalet ärenden ledde till konkreta åtgärder. I nitton fall har medlemmen fått ersättning för att de blivit dåligt eller felaktigt behandlade.
Närmare 700 medlemmar lämnade Hyresgästföreningen på grund av missnöje. För liten nytta med att vara med liksom för höga löner till förbundsordföranden och förbundschefen nämns som orsaker till utträde.
– Det är försvinnande få anmälningar, men vi tar tacksamt tillvara alla tips om förbättringar säger förbundsjuristen Susanna Skogsberg som sammanfattat synpunkterna i en rapport.
– Vi får signaler om var Hyresgästföreningen bör satsa sitt krut. Den signalen förs vidare ut till förtroendevalda och anställda i regionerna.