Hyresgästföreningen lär av kritiken

Nyheter ​Tusentalet av Hyresgästföreningen närmare 530 000 medlemmar hörde förra året av sig av sig med klagomål. Det motsvarar 0,22 procent av medlemmarna. Missnöjet gällde främst tillgängligheten och bemötandet.

​Även den juridiska rådgivningen kritiseras, liksom utfallet av förhandlingar och påstridiga medlemsvärvare. En rad andra förhållanden har gett upphov till spridda kommentarer.

Varje klagomål registreras och följs upp internt. Hundratalet ärenden ledde till konkreta åtgärder. I nitton fall har medlemmen fått ersättning för att de blivit dåligt eller felaktigt behandlade.

Läs ocksåUppsagd för att hunden ylar hemma i lägenheten - nu prövas fallet rättsligtEn tvådelarbild med en hund som ylar och en domarklubba.

Närmare 700 medlemmar lämnade Hyresgästföreningen på grund av missnöje. För liten nytta med att vara med liksom för höga löner till förbundsordföranden och förbundschefen nämns som orsaker till utträde.

– Det är försvinnande få anmälningar, men vi tar tacksamt tillvara alla tips om förbättringar säger förbundsjuristen Susanna Skogsberg som sammanfattat synpunkterna i en rapport.

– Vi får signaler om var Hyresgästföreningen bör satsa sitt krut. Den signalen förs vidare ut till förtroendevalda och anställda i regionerna.

Läs ocksåKvinnan klagade på ALLT – förgäves: ”Något hyresgästerna får tåla”Kvinnan skrev långa listor på brister i lägenheten.

 

Se även Fler klagar på Hyresgästföreningen

Läs också Fläktproblem – då klagade mannen 2 000 gånger: ”Spräcka huvudet med basebollträ” Tvättstugan - platsen där smutsiga grannkonflikter gror Femdubblad väntetid för hjälp – en tredjedel av personalen sjuk

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.