Hyresgästföreningen satsar i krisområde
Uppbrända miljöstugor, massor med klotter och ett parkeringsgarage med en sönderslagen bil och röklukt.
– Man tror inte man är i Sverige, vi måste göras något för framtidens skull, säger en taxichaufför som stannat till med sin bil i Risingeplan i Tensta.
Slagorden på väggarna är tydliga och riktar sig till hyresvärden Tornet: sänk hyran 50 procent står det sprayat med stora bokstäver på många ställen i området. Hyresgästföreningen har beslutat att låta 15 jurister, boutvecklare och förhandlare göra en inventering av området.
– Vi ska göra det så fort som möjligt och det är viktigt att ha en dialog med hyresgästerna eftersom det finns ett så stort missnöje, säger Terje Gunnarsson ordförande i Hyresgästföreningen Stockholm, som besökt området tre gånger.
Hyresgästföreningen var med och förhandlade hyrorna efter renoveringen av lägenheterna och redan då var missnöjet så stort att Hyresgästföreningen beslutade att hjälpa ett antal hyresgäster att överklaga det avtal som Hyresgästföreningen själva skrivit på.
– Vi gjorde det för att hyresnämnden skulle pröva överenskommelsen men vi kom ingen vart, säger Terje Gunnarsson.
Vad hoppas du uppnå med satsningen i Tensta?
– Efter inventeringen vet vi vad det är hyresgästerna är så missnöjda med, det kanske handlar om att rätta till fel och se hur höga hyrorna är i andra likvärdiga lägenheter i området och se om vi kan gå vidare på något sätt, säger han.
En av de som är missnöjda med hyresnivåerna är Aramn Miza som bor med sin man i en trea. Efter renovering höjdes hennes hyra från 6 000 kronor i månaden till 8 300 kronor. Inom kort höjs hyran ytterligare till 9 027 kronor.
– Min bror betalar 7 000 kronor för ett radhus, det här är alldeles för högt, vi försöker byta, men det är svårt, säger hon.
Hon och flera andra är missnöjda med renoveringen av lägenheterna.
– Det är ingen kvalité alls, lådor i köket är sönder, toaletten och ett eluttag och det tar lång tid att få det åtgärdat, säger hon.
Men även om hon vill att hyran sänks tycker hon ungdomarna som tänt eld på saker och klottrat har gjort fel.
– Jag är överens med dem om att hyran måste sänkas men de försöker sänka hyran på ett dåligt sätt, säger hon.
Göran Wendel vd på Tornet, säger att bolaget har en bra relation till de flesta i området och att problemen inte ska överdrivas.
– Men vi kommer att tätare boendedialog och mer bemanning på vårat områdeskontor när det öppnar igen för att förbättra situationen, säger han.
Vissa hyresgäster är missnöjda med renoveringen och hyran, kommentar?
– Är det fel i lägenheten ska de rättas till såklart men ibland har vi inte blivit insläppta i lägenheterna. Men jag ser det som hänt som att inbyggda sociala problem har blommat ut och så skyller man på fastighetsägaren. Det är inte okey. Hyresnivån är förhandlad med Hyresgästföreningen, säger han.
Men vad har ni för ansvar för det som har hänt?
– Vårat ansvar är att hyra ut lägenheter och underhålla dem, säger Göran Wendel.