HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Idun ändrade juridiskt kön – fyra siffror nära att få henne vräkt

Säter Det tog över sex veckor för värden att ändra fyra siffror. Strulet med det nya personnumret gjorde att Idun Nilsson i Säter inte fick några hyresavier – och hotades med vräkning.
Foto: Anna Rytterbrant
Idun Nilsson.

Efter att Idun fått könsbekräftande vård inledde hon våren 2020 nästa steg i processen, att ändra sin juridiska könstillhörighet. Det betyder helt enkelt att de fyra sista siffrorna i personnumret ändras.
– Men det är skitmycket jobb, säger Idun. Du får det nya personnumret från Skatteverket och sedan är det bara att ringa runt till banker, myndigheter, sjukvården …

Det gick ändå hyggligt smidigt men när det handlade om mindre organisationer och bolag kunde det bli riktigt bökigt.
– Det hände att jag fick jaga i veckor innan jag fick tag på en stackars administratör som kunde gå in i en databas och ändra fyra siffror, berättar Idun.

Läs ocksåHär ska bil och cykel ingå i hyrandela bilar

Hon gjorde ändringarna allt eftersom det behövdes. Därför dröjde Idun med att be sin hyresvärd, Samhällsbyggnadsbolaget, att ändra uppgifterna i sina register.

Det skulle hon inte ha gjort.

Sedan mars i år har SBB i princip slutat skicka ut pappersavier. I stället hänvisas hyresgästerna till bolagets nya app. Processen inleddes i början av året vilket innebar att Idun aldrig fick någon avi för februarihyran.

Läs ocksåEfter Hem & Hyras granskning: minister försvarar lagen som sätter dit hemlösa
Kunde inte logga in

Och hon kunde inte logga in i appen eftersom bolaget inte hade det nya personnumret registrerat.

Idun kontaktade i början av februari SBB:s kundtjänst – som i sin tur hänvisade henne vidare till bolaget som utvecklat appen.
– Men de replikerade i sin tur att jag skulle ta kontakt med SBB. Då blev jag lite matt.

Till saken hör att Idun jobbade i 8-10 månader på SBB med administration och IT, innan hon slutade i april i fjol. En anhörig jobbar också på bolaget. Ändå skulle det dröja länge innan problemet löstes. Trots att hon försökte på olika sätt, framför allt med att få avierna så att hon kunde betala hyran.

Läs ocksåRektor Galatia förlorar kontraktet i hovrätten: "Om jag bara vetat..."

Hyran för februari betalade Idun för sent, i mitten av den månaden, när avin med tillhörande inkassoavgift till slut damp ner i hennes brevlåda.

Och i mitten av mars, drygt sex veckor efter första kontakten med SBB, fick Idun reda på att hon kunde logga in i appen. Det nya personnumret hade lagts in.

Men hyresavin för mars, som skulle ha betalats i slutet av februari, hade Idun aldrig fått. Det gjorde att hon i början av april delgavs en uppsägning av hyreskontraktet.

Löste sig till slut

Nu fick Idun ändå behålla sin lägenhet. Efter många turer har allt löst sig i dag – förutom att det dröjde till juni innan hon kunde se sina avier i appen. Hon har ändå kunnat betalat de andra månadshyrorna under våren.

Idun är kritisk till SBB:s hantering. Det kan inte vara så svårt att mata in fyra siffror, anser hon.
– Jag tror absolut att det har funnits en vilja att lösa det här och jag har blivit väl bemött när jag väl fått tag på folk. Men företagsstrukturen är uppbyggd på ett sätt att det inte finns tid att tänka.

Carl David Wallin Hedén på SBB har hållit i arbetet med appen, som utvecklats av ett fristående bolag. Han beklagar det som har hänt Idun.
– Det är väldigt olyckligt. Men det här är ett projekt med barnsjukdomar och under januari-mars var det ett väldigt högt tryck på kundtjänst. I skarven mellan två system har denna person drabbats, vilket vi beklagar.

Idun hotades av uppsägning för att ni inte kunde ändra på fyra siffror. Är det rimligt?
– Nej, men i alla sådana här system kan även små förändringar skapa stora problem om det inte görs med stor säkerhet. Även om det bara handlar om att ändra fyra siffror kan det ändå behöva gå igenom en intern kontroll vilket ibland kan ta lite extra tid. Det är väl där jag tror problemet kan ligga.

Måste betala i tid

En hyresgäst måste alltid betala hyran i tid, oavsett om hyresvärden skickat ut en avi eller inte. Hyresgästen måste alltid göra vad hen kan för att betala sin hyra.

Men Johan Mirtorp, förbundsjurist på Hyresgästföreningen, säger att det här fallet är speciellt.
– Teoretiskt skulle den här hyresgästen ha kunnat gå in på huvudkontoret och begärt att få betala hyran med kontanter eller kort. Men det rimliga i ett sånt här fall, då hyresvärden orsakat en del av problemet, är att man löser en sådan här sak i efterskott. Det verkar man alltså ha gjort.

Han tror att Idun fått behålla sitt kontrakt om ärendet hade hamnat i hyresnämnden.
– Ja, kombinationen av fastighetsägarens strul och om hon hade kunnat visa att hon gjort allt i sin makt för att betala hyran i tid talar för det.

Fakta: Tvådelad process

Processen att ändra könstillhörighet består av två delar: En medicinsk utredning och behandling samt en juridisk ändring av könstillhörigheten då folkbokföringen ändras. Det är Socialstyrelsens rättsliga råd som prövar ansökningar om att ändra könstillhörighet.
Källa: Socialstyrelsen

Läs också Så skulle hyran kunna sänkas - om kommuner tolkade lagen annorlunda Dom mot tidigare HGF-ledamot överklagas – åklagaren vill se längre fängelsestraff

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.