Annons

Ilska över värdens obehagliga övertalningsförsök – men vd:n tycker ”dialogen är god”

Ulricehamn Påträngande övertalningsförsök, mutor och snyfthistorier. Hyresgästerna i Timmele har fått nog av Larssons Fastigheters försök att få dem att avstå förhandlingsordning. "Det känns obehagligt", säger en av dem. 
Grannarna Lorry Drechsel och Gun-Britt Grünig tycker att värdens påtryckningar för att de inte ska säga till till förhandlingsordning är otrevliga.
Foto: Karin Gistedt
Grannarna Lorry Drechsel och Gun-Britt Grünig tycker att värdens påtryckningar för att de inte ska säga ja till till förhandlingsordning är otrevliga.

–  Först kom förvaltaren Johan Sandblom hit och knackade på. Han ville att jag skulle skriva på ett papper om att jag sade nej till förhandlingsordning. När jag vägrade dök vd:n, Carl-Johan Larsson, upp och försökte övertala mig. Jag vet inte om han ville ha medkänsla för han drog nån snyfthistoria om att han låg i skilsmässa. Men jag tyckte inte att det hade med saken att göra, säger en av hyresgästerna.

Allt började med att Hyresgästföreningen, på initiativ av en medlem i området, försöker teckna en förhandlingsordning för de 20 lägenheterna på Ängstigen 6-16 i Timmele. Ett litet samhälle cirka åtta kilometer norr om Ulricehamn.

ANNONSGuide till hemförsäkringar
Medlem ifrågasatte hyressättningen

– Medlemmen ifrågasatte hyressättningen i området och ville att vi på Hyresgästföreningen skulle sköta förhandlingarna med Larssons Fastigheter framöver, säger Ludvig Möller, förhandlingsjurist på Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Ludvig Möller, förhandlingsjurist på Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg.
Ludvig Möller, förhandlingsjurist på Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg.

För att en förhandlingsordning ska kunna införas måste minst 30 procent av de boende säga ja. Hyresgästföreningen skickade därför ut en enkät där de frågade  hyresgästerna om de ville bli företrädda av dem framöver. 8 av 20 svarade ja. Det vill säga 40 procent.

Värden fick hyresgäster att ändra sig

Men när Hyresgästföreningen meddelade Larssons Fastigheter detta blev det stopp.

– Tvärtom kunde de visa att tre av de hyresgäster, som tidigare sagt ja, nu hade ändrat sig, säger Ludvig Möller.

I mitten av mars fick dock Hyresgästföreningen in ytterligare ett enkätsvar. Och med sex hyresgäster på ja-sidan driver man nu ärendet vidare till Hyresnämnden.

Det konflikten handlar om är 20 lägenheter i fem hus på Ängstigen i Timmele, norr om Ulricehamn.
Det konflikten handlar om är 20 lägenheter i fem hus på Ängstigen i Timmele, norr om Ulricehamn.

– Eftersom vi fått signaler om att hyrorna höjs kraftigt och omotiverat i samband med byte av hyresgäst och eftersom tillräckligt många hyresgäster på fastigheten sagt ja hoppas vi få rätt i nämnden, säger Ludvig Möller, som tror att ett beslut i nämnden kommer tidigast strax före semestern.

Hyresgästerna är upprörda. Så här berättar en av dem om värdens övertalningsförsök:

Annons

– De har kommit hit i omgångar, fastighetsförvaltaren, vaktmästaren och vd:n. Sist gång var det vd:n som satt här vid köksbordet i 45 minuter och försökte övertyga. Han sa  ”inte behöver väl vi någon mellanhand, vi som alltid kommit så bra överens”. Och han frågade om jag tyckte om att baka, för i så fall kunde jag kanske få en ny spis. Men min spis behöver inte bytas ut.

”Orättvis hyressättning”

När hyresgästen påpekade att hyrorna i området var orättvisa. Att nyinflyttade fick betala mer för samma typ av lägenhet blev svaret:

”Varför bryr du dig om vad nyinflyttade grannar får betala i hyra. Din hyra tillhör ju de som är låga”.

– Men jag tycker att det är orättvist att vi som bor här ska betala olika hyror för likadana lägenheter, säger hyresgästen.

Grannarna Lorry Drechsel och Gun-Britt Grünig tycker inte om hyresvärdens metoder men tänker inte låta det som hänt första grannsämjan.
Grannarna Lorry Drechsel och Gun-Britt Grünig tycker inte om hyresvärdens metoder men tänker inte låta det som hänt första grannsämjan.

Utanför husen träffar vi grannarna Gun-Britt Grünig, 72, och Lorry Drechsel, 74. De har bott på Ängstigen i 21 respektive 19 år och trivs bra. Men den senaste tidens turbulens kring förhandlingsordning tycker de är jobbig.

– Min fru och jag sa blankt nej när värden kom och ville få oss att skriva under, säger Lorry, som tror att en förhandlingsordning vore bra.

– Jag och min man tillhör dem som skrivit på värdens papper. När han kom så nämnde han att vi fått både ny kyl och frys och vi ville inte hamna i konflikt. Men nu känns det som vi svikit våra grannar, säger Gun-Britt.

– Det där låter ju som en muta, säger Lorry.

Läs ocksåHär tar hyresgästerna strid mot kalla hem och dålig skötsel: ”Någon kommer ramla och skada sig snart”Rolf Ohlson, Maria Verlin och Susanne Sundström står på en snöig innergård i vinterklader. I bakgrunden syns gråmålade trähus med vita detaljer. Rolf håller en bunt dokument i handen och det snöar. Hyresgäster hos AB-hem kritiserar brister i lägenheterna och i skötseln.

Har det som hänt lett till osämja mellan er hyresgäster? 

Annons

– Nej, det vill jag inte säga. Vi känner varandra väl och kommer fortfarande bra överens. Men olustigt är det, säger Gun-Britt Grünig.

Fler av hyresgästerna har svårt att förstå varför Larssons Fastigheter inte vill ha förhandlingsordning med Hyresgästföreningen.

Läs ocksåVille förhandla hyran själv – blev skyldig 146 000 kronorDomarklubba och pengar

– Det borde ju förenkla även för dem. Då skulle de ju får en enda förhandlingspart och slippa förhandla med var och en av oss, säger en av dem.

Lovar samma hyreshöjning som Stubo

Det senaste som hänt är att Larssons Fastigheter skickat brev till de hyresgäster som sagt ja till förhandlingsordning. I brevet skriver de att en förhandlingsordning är onödig då förhandlingar med Hyresgästföreningen ”…kostar oss som fastighetsägare både pengar och tid”. I brevet lovar Larssons även att ”…så länge du vill vara hyresgäst hos oss kommer vi inte att höja hyran mer än den överenskommelse som Hyresgästföreningen träffar med Stubo AB årligen”. Det vill säga, hyrorna på Ängstigen ska hädanefter bli precis lika stora som hyreshöjningarna hos Ulricehamns kommunala bostadsbolag Stubo AB.

Larssons Fastigheter AB grundades 1986 och är ett familjeägt fastighetsbolag med totalt 420 lägenheter i bland annat Borås, Sandared, Ulricehamn och Timmele. I dags läget har bolaget förhandlingsordning med Hyresgästföreningen för 202 av sina lägenheter.

Carl-Johan Larsson är bolagets vd. När Hem & Hyra försöker nå honom för att be om en kommentar svarar han så här via mejl:

– Jag upplever en mycket god dialog med våra hyresgäster på Ängstigen i Timmele och vill fortsätta på det personliga sätt vi idag har. Jag tycker att förhandlingsordning gör kontakten mindre personlig.

Fakta: Förhandlingsordning
  • Precis som när det gäller löner på arbetsmarknaden finns ett förhandlingssystem för hyror i Sverige.
  • Systemet innebär att fastighetsägare måste förhandla med hyresgästerna.
  • Oftast är det Hyresgästföreningen som representerar de boende. Men för att föreningen ska få göra det krävs att det finns förhandlingsordning.
  • Att låta Hyresgästföreningen sköta förhandlingarna kostar 12 kronor i månaden för hyresgästerna, en avgift som oftast är inbakad i hyran.
  • Det krävs att 30 procent av hyresgästerna är positiva till förhandlingsordning för att sådan ska införas.
  • Förhandlingsordningen medför skyldighet för hyresvärden att på eget initiativ förhandla med hyresgästorganisationen i frågor som hyreshöjning, standardförbättringar eller förändringar i boendet.
  • Den part som bryter mot förhandlingsordningen riskerar skadestånd.
  • Förhandlingsordningen kan sägas upp och hyresnämnden pröva om det är skäligt att säga upp den eller om det är mera rimligt att hyresgästernas villkor förhandlas kollektivt.
  • Om huset du bor i saknar förhandlingsordning är det upp till de enskilda hyresgästerna att försöka förhandla själva.
Läs också Tog strid mot tokhög höjning – påverkar hundratals hyresgäster: "Vill bara tjäna pengar" Så blir du varken lurad eller luspank när du förhandlar hyran direkt med värden Per fick pengar tillbaka – så kan du upptäcka om din värd höjer hyran utan att förhandla

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.