”Jag känner mig orättvist behandlad”

Lilla Edet ​Evin Abdalla är minst sagt missnöjd med Hyresgästföreningen. Ingen förde hennes talan i hyresnämnden, trots att hon var helt säker på att det fanns en sådan överenskommelse. – Förhandlaren var nonchalant och tog inte mitt ärende på allvar, säger hon. 

​Evin och hennes man gick med i Hyresgästföreningen (HGF) 2007. I maj begärde de hjälp, paret godtog inte att värden höjde hyran utan att först fixa fel i boendet.

Enligt Evin lovade förhandlaren Pär Sundén att titta på lägenheten. Hon har också sparat ett mejl där det står att han ska höra av sig angående en besiktning.
– Men han kom aldrig och var svår att få tag i. Trots att han fick både telefonnummer och mejladress kontaktade han inte mig.
Evin var också helt inställd på att Sundén skulle agera ombud när ärendet hamnade i hyresnämnden. Därför ändrade hon inte tiden för mötet, trots att familjen skulle på semester då.
Evin fick tag i förhandlaren några dagar innan sammanträdet. Då fick hon för första gången höra att Pär Sundén  tyckte att familjens hyra var rimlig.
– Varför skulle jag sökt honom in i det sista om jag vetat att det var lönlöst att driva frågan?
– Jag blev så arg att jag började darra. Jag blir fortfarande jättearg när jag tänker på telefonsamtalet, säger Evin.

Läs ocksåStjärnan åker ut från Östermalmslägenhet: ”larmade inte om fuktskada”Mögel i skådespelerskans lägenhet.

Där kunde historien slutat, med en missnöjd medlem. Men det finns mer.
När ingen från HGF kom till sammanträdet, ringde hyresnämnden till föreningen. Men enligt HGF:s koll var Evin och maken inte medlemmar. Den felaktiga uppgiften finns nu i hyresnämndens officiella protokoll.
– Jag blev jätteförvånad. Det låter ju som att vi ljugit om medlemskapet, säger Evin.

Fakta: Detta gör din förening

Hyresgästföreningens klagomålshantering● Hyresgästföreningen har en klagomålshantering, som medlemmar når genom att fylla i ett formulär på hemsidan (www.hyresgastforeningen.se). Du kan också skriva eller ringa till regionen: 0521-26 58 00.● Föreningen utreder ditt klagomål och tar personlig kontakt med dig om du vill det.● Förra året inkom 17 klagomål från medlemmar till regionen. Mest kritik får bemötande, handläggning av juridiska ärenden och svårighet att få tag i folk.

Läs också Kvinna vräks – katturin och sopor fick barn att hålla för näsan: "Ovanligt ärende" Hyresgästföreningen stäms – vägrar lämna ut alla handlingar om hyran Droppen blev när två tvättmaskiner blev en: "Går inte i ett hyreshus" Trots inläggen på Facebook: Därför får hyresgäst behålla lägenhet i semesterparadiset

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.