Klagomål är både rättighet och skyldighet
Hyresgästföreningens jurister och ärendehandläggare talar dagligen med hyresgäster som är missnöjda med sitt boende. Problemen är de samma om man är ung eller gammal, infödd eller inflyttad.
– Kanske är de som är äldre känsligare för kalla lägenheter men annars är det ingen skillnad på vad hyresgästerna är missnöjda med, säger Jonas Fredriksson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen i Borlänge.
Men det finns en viktig skillnad och det är att många äldre hyresgäster inte vågar klaga. Vissa tror till och med att de riskerar att bli vräkta för att de talar om att de fryser, att det är ostädat i trappen eller att det är svårt att få kontakt med förvaltaren.
– Vräkt blir bara den som stör andra vid upprepade tillfällen, den som inte betalar hyran alls eller ständigt betalar den för sent och den som grovt missköter sin lägenhet. Vräkningsärenden kan också gå till hyresnämnden, säger Jessica Salming, ärendehandläggare i Gävle.
Hon har många gånger fått förklara för och försöka stötta äldre hyresgäster som inte vill vara till besvär och kanske till och med är rädda för sin hyresvärd.
– Jag tror att det är en generationsfråga, äldre är vana med att nöja sig med mindre. De yngre vet mer. Men det är väldigt viktigt att man påtalar det som är fel, gör man inte det kan man själv bli ersättningsskyldig.
Exempel på fel hyresgäster måste rapportera är vatten- och fuktskador, spruckna rör, gnagare och all slags ohyra i lägenheten eller fastigheten.
Jessica Salming har en känsla av att hyresgäster hos privatvärdar har svårare att klaga än andra och ibland tycker hon att hyresvärdarna inte litar på de äldres upplevelse.
– Det kan vara kallt av drag trots att temperaturen är som den ska. Äldre och sjuka tillbringar väldigt mycket tid i sina lägenheter och sitter ofta stilla och fryser därför lättare än andra, säger Jessica Salming.