Annons

Fortsatt kritik mot sajter som lockar med lediga lägenheter

Nyheter Flera uthyrningssajter kritiseras av Konsumentverket för vilseledande och otillbörlig marknadsföring. De lockar med många lediga lägenheter, men är otydliga när det gäller innehåll, kostnad och ångerrätt.
Foto: Eva Jacobsson. Montage.
Konsumentverket får ofta klagomål från personer som känner sig lurade av sajter som lockar med lediga lägenheter.

I våras slog Konsumentverket till mot sju sajter som lockar med lediga lägenheter. Nästan sex månader senare har tre av dem fortfarande inte rättat sig efter myndighetens kritik.

En av dem är Hyrenbostad.se som just nu lockar med 37 215 lediga hyresbostäder på sin förstasida. Genom att klicka på en karta kan man se mängder av annonser om lediga lägenheter, men för att kunna anmäla intresse måste man starta ett abonnemang och det är inte tydligt vad man får för pengarna, enligt Konsumentverkets jurist Maria Nilsson.

Läs ocksåVarning för bostadsbluffarna

– Det framgår inte att man bara får kontaktuppgifter till hyresvärdar och att inte ger någon fördel i bostadssökandet, till exempel förtur eller att man blir inskriven i enskilda hyresvärdars kö. De samlar ihop bostadsannonser och det kan vara en smidig tjänst, men det måste framgå tydligt att det bara är det man får, säger hon.

Det här är ett av de ärenden som fortfarande inte är avslutade ett halvår efter Konsumentverkets stora granskning av uthyrningssajter. Den genomfördes efter att myndigheten fått in många anmälningar från personer som hade fastnat i abonnemang som kostade flera hundra kronor i månaden och som inte motsvarade förväntningarna.

Annons

– Vi har fått sådana anmälningar med jämna mellanrum i ett par år. Nu valde vi att ta ett större grepp eftersom det är sådan bostadsbrist. Ett av företagen jag granskade rättade till allting direkt, men för andra har det tyvärr tagit längre tid, säger Maria Nilsson.

Läs ocksåSnårig jakt på nätets bedragare

När det gäller Hyrenbostad.se ska hon inom kort avgöra om ärendet ska lämnas över till Konsumentombudsmannen, som sedan får bedöma om det i förlängningen kan bli en fråga för Patent- och marknadsdomstolen. Även ärendena mot Hyresmäklaren och Bostadstrygg är fortfarande öppna.

Förutom otydligheter kring innehåll och kostnader har flera företag fått kritik för felaktig information om ångerrätt vid köp via nätet. Några har försökt hävda att deras tjänst ska undantas från den vanliga ångerrätten på 14 dagar. I och med att man betalat och direkt fått kontaktuppgifter till hyresvärdar vore det orimligt om man kan ångra sig och få tillbaka pengar i efterhand, hävdar företagen, men Konsumentverkets jurister anser inte att det stämmer.

Kunden har rätt att få tillbaka en proportionerlig del av pengarna och måste få tydlig information om det. Annars gäller full ångerrätt.

Annons
Läs ocksåKonsumentverket slår till mot uthyrningssajter

– Om man inte har fått rätt information så har man rätt enligt reglerna i distansavtalslagen att ångra köpet inom 14 dagar och få tillbaka alla pengar, säger Maria Nilsson.

Hem & Hyra har sökt företrädare för de tre företagen men inte fått något svar.

Fakta: Så undviker du fällorna

Det finns seriösa annonsplatser och portaler som dammsuger nätet på uthyrningsannonser och som kan vara till nytta för att få tips om var man kan söka. Men hur undviker man dem som lovar för mycket och tar bra betalt? Konsumentverkets jurist Maria Nilsson säger:

  • Googla på namnet. Ofta kan man hitta andra konsumenter som berättar om de har haft problem.
  • Var kritisk. Om det verkar för bra för att vara sant så är det ofta det.
  • Kolla organisationsnummer och kontaktuppgifter.
  • Självklart är det viktigt att läsa igenom och förstå villkoren innan man godkänner dem.
Läs också Ett samtal räckte, sen damp oväntad räkning ner hos Gunnila 82 - kritik mot elbolagen skenar Trots lagändring: Linnéa gick i ny telefonförsäljar-fälla

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.