Ny grupp vill skapa en god dialog vid ombyggnation

Helsingborg I Helsingborg har en särskild ombyggnadsgrupp skapats till för att möjliggöra en god dialog med hyresgäster och hyresvärd. Tanken är dels att minska oron liksom öka engagemanget.
Foto: Fredrik Rubin
Linus Fast arbetar som verksamhetsutvecklare i Region norra Skåne.

När Hem & Hyras granskar ärenden i Hyresnämnden är förekomsten av tvister gällande ombyggnationer ständigt återkommande. Ofta rör det frågor om eventuell ersättningslägenhet och renoveringens faktiska nytta. I många ärenden löper bristande information som en röd tråd.

Just dialogen mellan hyresvärd och hyresgäster tycks i många fall kuna överbrygga många svårigheter och konflikter. Vid Hyresgästföreningen i Region norra Skåne har en särskild ombyggnadsgrupp just skapats.
 – Gruppen, som består av tjänstemän och förtroendevalda, vill skapa en övergripande bild av hur det står till med hyresgästers inflytande vid ombyggnation, Linus Fast, verksamhetsutvecklare i Region norra Skåne. 

Läs ocksåHyresgäst renoverade lägenhet – tvingas betala 105 000 kronorRenovering - kostade 105 000 kronor för hyresgäst

Hur går arbetet till i praktiken?
– När vi får information om en ombyggnation kan vi kalla till bomöte med hyresgästerna. Sedan kan vi be om ett samrådsmöte med hyresvärden. Målet är att skapa en dialog som fortsätter genom hela processen. Delvis för att minska de boendes oro kring vad en ombyggnation betyder.

Vill värdarna samarbeta?
– Många värdar ser engagerade hyresgäster som något positivt.

Läs också Boende protesterar: ”Trötta på att vara bankomat” Så illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstag Skulle hjälpa utsatta - föreningsprofilen stoppade pengar i egen ficka Irene blickar mot sin nya framtid - därför tar det årtionden att göra om miljonprogrammet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.