Annons

Ny metod ska minska antalet vräkningar i Kalmar

Kalmar Det senaste året har har antalet vräkningar i Kalmar ökat med drygt 50 ärenden. En orsak är bristande samarbete mellan värdar och socialtjänst. Men nu ska kronofogden ta i med hårdhandskarna för att minska vräkningarna i länet.
Värdar är för snabba med att vräka hyresgäster.

Sedan 2008 har Sverige haft en nollvision för barnvräkningar. Men förra året skedde ett nedåtgående trendbrott. Då vräktes 247 barnfamiljer, 36 fler än 2017, enligt Kronofogden. Antalet berörda barn ökade från färre än 400 till närmare 450.

– Vi vet inte riktigt varför det har ökat. Men en tydlig orsak är de olovliga andrahandsuthyrningarna, säger Anna Wiberg som jobbar med förebyggande verksamhet på Kronofogden i Umeå. Hon deltog i veckan i konferensen om vräkningsförebyggande arbete i Kalmar. 

Läs ocksåTräd i skorsten och farliga lekplatser – Hyresgästföreningen vill tvinga bostadsbolaget till åtgärder: "Inte professionella"

I Kalmar län vräktes förra året 20 barn jämfört med 9 barn 2017. En dyster siffra. Men det finns vissa förklaringar.

– 2018 vräktes familjer med ett större antal barn än 2017. 2018 började vi även räkna in barn som bara bodde deltid, alltså hade växelvis boende, hos den familj som vräktes, säger Ante Krizmanic, sektionschef på Kronofogden i Kalmar.

Förra året fick Kronofogden i Kalmar totalt in 529 ansökningar om vräkning av värdar. Av dem verkställdes endast 43. Det här är siffror som oroar Ante Krizmanic av flera skäl.

Läs ocksåBostäder i Borås evakuerar vanskötta hyreshuset på Norrby – hyresgästen Ulf: "Jättetacksam"

– Antalet ansökningar är alldeles för högt i relation till verkställande. Det beror ofta på att värdarna agerar för sent. Det kan ibland dröja både två och tre obetalda månadshyror innan värden ansöker om vräkning hos Kronofogden. 

Annons

Anledningen till att så få vräkningar verkställdes är att hyresgästerna snabbt betalade hyran när Kronofogden skickade ut ett betalningskrav. Då behövde vräkningen inte genomföras.

För att vända utvecklingen har Kronofogden i Kalmar nu börjat arbeta med vräkningsförebyggande metoder. Hyresvärdar ska utbildas i att bli bättre på att samarbeta med socialtjänsten och andra aktörer som jobbar med socialt arbete. Tillsammans ska de snabbt fånga upp hyresgäster som saknar betalningsförmåga och försöka lösa problemet. 

Läs ocksåHär får falska Tiptapp-föraren fri lejd in på kommunens tipp: "Kan inte yttra mig"

– Värdar måste bli bättre på att agera snabbt. Redan dag två efter att hyresavin förfallit ska de kontakta hyresgästen personligen via telefon. Inte via brev, eftersom många med ekonomiska problem undviker att öppna posten, säger Anti Krizmanic.

På Hyresgästföreningen ser man med oro på det växande antalet vräkningar.

– Vi ser framför allt att antalet ökar hos pensionärer. Det är jättebra att Kronofogden nu börjar arbeta förebyggande, säger Björn Johansson, regionordförande på Hyresgästföreningen.

Annons

Han menar att en stor del av ansvaret ligger hos värdarna. De måste bli bättre på att kommunicera med de hyresgäster som inte betalar hyran.

– Istället för att direkt kontakta kronofogden borde de ta reda på varför hyresgästen inte betalar och erbjuda en avbetalningsplan.

 

Läs också Värd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt” Pengar till skyddade boenden gick till anställd – åtalas för åratal av privata inköp

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.