Ny skandal hos kommunal Göteborgsvärd – Britt och grannarna står för notan

Göteborg En hög chef har flera gånger brutit mot upphandlingsreglerna. Det har kostat hyresgästerna hos kommunala Bostadsbolaget minst 720 000 kronor. Idag avgör styrelsen vd:s öde. ”Under all kritik”, säger hyresgästen Britt Dagoberth.
Britt Dagoberth bor i en av Bostadsbolagets 25 000 lägenheter i Göteborg. "Väldigt konstigt att personer i högre ställning inte har riktlinjerna klara för sig. Det händer gång på gång, i det ena bolaget efter det andra", konstaterar hon.

Bostadsbolaget är en av landets största kommunala hyresvärdar, med cirka 25 000 lägenheter i Göteborg. Nu visar en utredning från stadens visselblåsarfunktion på flera allvarliga missförhållanden inom bolaget.

Problemen gäller både felaktiga upphandlingar och dålig arbetsmiljö.

Läs ocksåSparkade vd:n får miljonfallskärm – nu rasar hyresgästernaChristina Rundkvist och Gabriel Olaurim är några av de hyresgäster som reagerat starkt på att deras hyresvärd ska betala flera miljoner kronor till sin sparkade vd.

Enligt utredningen har en högt uppsatt chef brutit mot reglerna i tre granskade upphandlingar av konsulttjänster.

I två av fallen har chefen struntat i Bostadsbolagets ramavtal, och i stället anlitat en Stockholmsbaserad konsultmäklare som chefen känt till sedan tidigare. Konsultföretaget har därefter i sin tur köpt tjänsten av aktörer inom ramavtalet.

Omvägen har blivit mycket dyrare för Bostadsbolaget. Dels eftersom två företag gör påslag på timpriset, dels eftersom konsultmäklaren i sig är fem gånger så dyr. Enbart den första upphandlade insatsen har kostat Bostadsbolaget 720 000 kronor mer.

Läs ocksåDå kan värden gå in hos dig och fotografera – utan att du är hemmaEn delad bild. En nyckel som sätts i ett lås. En närbild på en fotolins.

Den andra insatsen pågår än. Hur stor merkostnaden blir är ännu oklart. Men om påslaget blir i samma storleksordning handlar det om cirka 480 000 kronor extra.

Struntat i regler som ska skydda mot jäv

I det tredje fallet har chefen anlitat konsulter via direktupphandling, eftersom ramavtalet inte ansågs kunna erbjuda rätt typ av tjänst. Chefen har jobbat med de anlitade konsulterna tidigare och har varit vän med en av dem på Facebook.

Vid direktupphandling över 50 000 kronor kräver staden dokumentation som visar varför chefen väljer ett visst företag. Detta eftersom det finns risk att sådana val inte blir helt objektiva. Av samma skäl finns också krav på att fråga minst tre leverantörer så fort det handlar om större belopp.

Läs ocksåÖkände värden hotas av konkurs – kan sluta med att hyresgästerna tvingas flytta: "Förbereder oss"Tvådelad bild. Dels ser man en man som står och pekar, dels ett gult flerfamiljshus som är sönderslaget

Men någon sådan dokumentation finns inte hos Bostadsbolaget. Chefen har inte kontaktat några andra leverantörer. Dessutom har fakturaunderlagen stora brister. De visar till exempel inte antal timmar eller vilka konsulter som har jobbat.

Det går helt enkelt inte att se vad Bostadsbolaget har betalat för. Enligt visselblåsarutredningen har uppdraget dessutom startat innan upphandlingen ens var genomförd.

Utöver detta har samma chef jobbat på distans långt mer än vad bolaget normalt tillåter, bland annat från utlandet, och haft en mängd bisysslor utan att vd har följt upp det. Chefen har också attesterat sina egna fakturor. Utredningen visar på allvarliga arbetsmiljöproblem runt den aktuella chefen.

Hyresgästen: ”Händer i det ena bolaget efter det andra”

Britt Dagoberth är hyresgäst hos Bostadsbolaget i centrala Göteborg. Hon reagerar starkt på visselblåsarutredningens uppgifter.

– Det är under all kritik. Väldigt konstigt att personer i högre ställning inte har riktlinjerna klara för sig. Det händer gång på gång, i det ena bolaget efter det andra.

Senast förra året var Bostadsbolagets systerbolag Poseidon i blåsväder. Dåvarande vd Lena Molund Tunborn tvingades bort efter anklagelser om rundade upphandlingsregler, tystnadskultur och jäv, även detta efter visselblåsartips. Upprörda hyresgäster rasade över att fallskärmen kostade hyresvärden tre miljoner kronor.

Att chefer orsakar stora kostnader genom ren misskötsamhet provocerar extra mycket i tider av extrema hyreshöjningar. Britt Dagoberth vet mer än de flesta hur varje krona räknas. Hon är förtroendevald inom Hyresgästföreningen och leder den grupp hyresgäster som förhandlar hyror med Bostadsbolaget.

– Det här är våra gemensamma hyrespengar. De ska oavkortat gå tillbaka till hyresgästerna, i form av underhåll och renoveringar. Man kan göra ganska mycket för tre kvarts miljon kronor.

Extrainsatt styrelsemöte om vd:s framtid

Anna Hejdenberg Stoltz (V) är styrelseordförande för Bostadsbolaget.

– Jag blir förbannad, rent ut sagt. Det är massor av människor som har svårt med att betala sina hyror. Och så sitter det andra som har en hög befattning och bra betalt som inte kan hålla sig till de regler som är väldigt tydliga, och kostar oss extra pengar.

Hur allvarligt är det här?

– Det är allvarligt. Som allmännyttigt bolag har vi ett ännu större ansvar än vanliga bolag. Sådant här får inte ske.

Det har göteborgarna hört gång på gång. Varför kan det ändå hända igen?

– Jag kan inte säga varför det händer igen. För det är inga konstigheter med de regler och riktlinjer som finns i Göteborg och i bolaget. Så det är inte svårt. Det borde finnas tillräckligt med kontrollfunktioner för att sådant här inte ska hända. Jag tror inte att det händer mer i Göteborg än någon annanstans.

Under tisdagen håller Bostadsbolaget ett extrainsatt styrelsemöte. Då avgör politikerna om vd Pontus Werlinder kan sitta kvar på sin post eller inte.

Fakta: Flera utredningar om missförhållanden i Bostadsbolaget

Visselblåsarfunktionen på stadsledningskontoret har utrett tipsen om brott mot upphandlingsregler. Nu ska Bostadsbolaget hantera frågan vidare.

På kravlistan står bland annat att en och samma person inte både ska kunna godkänna och attestera en faktura. Det kommunala bolaget får också i läxa att jobba med värderingar och ledarstil.

”Arbete i offentlig sektor ställer särskilda krav när det gäller objektivitet och transparens. I bolagets framtida arbete är det därför viktigt att arbeta med ’tonen på toppen’, det vill säga att ledningen är ett föredöme”, skriver visselblåsarfunktionen i sin rapport.

Bostadsbolaget har själva utrett brister i arbetsmiljön redan innan visselblåsartipsen kom in. Detta efter larm från medarbetare och fack, bland annat om kränkande särbehandling och tystnadskultur.

Läs också Efter Hem & Hyras avslöjande: vd tyst om jävsrekrytering – krav på nekad ansvarsfrihet Amanda fick faktura på 14 000 kronor för stopp i toan – hennes värd den som kräver flest hyresgäster på pengar i länet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.