Annons

Ökat antal telefonsamtal från varma hyresgäster

Halmstad Bostadsbolagens telefoner har gått varma i sommar. Men överhettade hyresgäster i södra Halland och norra Skåne som har bett om kylning har istället fått goda råd.
Foto: Pixabay
Den varma sommaren har fört med sig ett ökat antal klagomål från varma hyresgäster. Men enligt bostadsbolag i norra Skåne och södra Halland har hyresgästerna fått nöja sig med goda råd istället för kylning eller hyresreduktion.

Den rekordvarma sommaren har påverkat både badstränder och bostadsbolagens telefonlinjer. Enligt Ulf Nilsson, affärsutveckling och kommunikationschef vid Halmstads kommunala bostadsbolag, HFAB, har det som mest ringt 10 till 20 varma hyresgäster om dagen.

– Men det har i de fallen handlat om enstaka dagar. Det vi dessutom kunde märka var att det fanns en stark koppling mellan ett ökat antal telefonsamtal och mail efter att Nyhetsmorgon på TV4 hade haft ett inslag om hög värme i lägenheter samt när Aftonbladet skrev om det, säger han och berättar att många hyresgäster då hoppades på hyresreduktion.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Några hyresreduktioner har det däremot inte blivit fråga om, istället har de hyresgäster som ringt fått goda råd.

– Vi har berättat hur man kan agera för att få det svalare hemma. Det kan till exempel handla om att ha persiennerna nerdragna under dagtid samt att vädra morgon och kväll, säger Helena Fremle, chef över boendeutveckling och service hos Helsingborgshem.

Annons

Trots ett ökat antal telefonsamtal anser värdarna att förståelsen bland hyresgäster har varit stor. Jonas Rosenberg, kommunikationschef vid Kristianstads kommunala bostadsbolag, ABK, uppger att en handfull hyresgäster per vecka hörde av sig till bolaget under sommaren.

Läs ocksåÖppnade utan byxor på annan adress – förlorar sitt hyreskontraktEn hand med vinröda naglar trycker på en ringklocka.

– Att inte fler har hört av sig tror jag beror på att folk generellt har haft förståelse för att det i sommar har varit en extrem situation med extremt väder, säger han.

Samtliga bostadsbolag som Hem & Hyra har pratat med har inte bara informerat sina hyresgäster via telefon utan även gett kylningstips via sociala medier.

Annons

I de flesta fall har åtgärderna stannat vid just goda råd. Men i Kristianstad tog ABK ett extra grepp om äldreboendena.

Läs ocksåKvinnan klagade på ALLT – förgäves: ”Något hyresgästerna får tåla”Kvinnan skrev långa listor på brister i lägenheten.

– Där har vi sett till att den mekaniska frånluften har varit i gång hela natten för att på så sätt få ner temperaturen. Att ha full ventilation under natten och börja dagen med ett nedkylt hus har visat sig vara en lyckad strategi, säger Jonas Rosenberg och uppger att bolaget tillsammans med Hyresgästföreningen kommer att diskutera vad man kan göra om de varma somrarna fortsätter.

Läs också Om varmvattnet strular kan du ha rätt till sänkt hyra – Marita fick tillbaka 20 procent Som en av de första i landet – hyresgästen Jan felanmäler via videosamtal Nu kan du ange din granne på webben – värden vill komma åt svartuthyrning

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.