HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Oro för rekordstor hyreshöjning skapar medlemsrusning till Hyresgästföreningen

Nyheter Rekryteringen av medlemmar till Hyresgästföreningen går på högvarv. September blev en rekordmånad och oktober kan bli ännu bättre. Förklaringen är oro för ekonomin och hyreshöjningar.
Foto: Getty images / Montage

Under september fick Hyresgästföreningen ett tillskott på 10 000 nya medlemmar. Det är rekord för en enskild månad enligt Victoria Sjöblom, chef för medlem och marknad.

– Om det fortsätter så här så tror vi att vi kommer få ett ännu större rekord i oktober, säger hon.

Läs ocksåHyreskraven väcker ont blod - men försvaras av värdarna

September är normalt sett en period då fler ansluter sig till Hyresgästföreningen. Anledning är att årets hyresförhandlingar drar igång då och många i samband med det får upp ögonen för föreningen. 

Rekryteringen av nya medlemmar sker både genom dörrknackning ute i hyresområden och genom digitala kampanjer. I år har de speciella omständigheterna med hög inflation och höga hyreskrav från landets hyresvärdar gjort att fler än någonsin väljer att ansluta sig. 

– Det är kopplat till förhandlingarna men också till saker som sker i omvärlden. Man har andra kostnader som skenar och då är det extra viktigt att förhandlingarna blir bra och många förstår vikten av att det blir bra.

Läs ocksåFrån 12 procent ner till två – 120 hyreskrav inne, så mycket vill din värd höjaHyresförhandlingar 2023, Hyreshöjning, Hyresgästföreningen

Att vara medlem i Hyresgästföreningen är dock inget krav för att få sin hyra förhandlad. Det sker även för hyresgäster som inte är anslutna till föreningen. Trots det menar Victoria Sjöblom att det finns fördelar med att gå med.

– Det är viktigt att vi är många för att ju fler vi är desto större trovärdighet har vi när vi förhandlar. Men först och främst får du själv vara med och påverka som medlem. 

Oron inför nästa års hyreshöjningar märks inte bara på tillströmningen av nya medlemmar. På servicecenter handlar nu många samtal om just hyrorna.

Läs ocksåRapport: Bostadsbolagen visar fortsatt god ekonomi: ”Ingen anledning att chockhöja hyror”

– I september varje år ser vi en ökning av frågor i samband med förhandlingarna. Det som är nytt nu är en ökad oro, säger Johanna Lundmark, kommunikatör på servicecenter.

Enligt henne är det vanligt att den som ringer inte vet helt och hållet hur förhandlingen går till och kanske är orolig för att de bud som beskrivs i media ska bli verklighet. Flera hyresvärdar har de senaste veckorna yrkat på historiskt höga hyreshöjningar på runt 10 procent.

– Flera medlemmar som ringer har redan sett ökade elkostnader och att kostnader i övrigt ökar och de undrar hur de ska få ihop hushållskassan.

Den som ringer får ofta information om hur hyresförhandlingen fungerar och hur det går till när hyrorna höjs. Men andra förändringar som nu påverkar privatekonomin är det inte lika lätt att rådge kring enligt Johanna Lundmark.

– Det är ju jättesvårt i de fall där man säger att man inte kommer klara av en höjning över huvud taget. Vi får informera om det vi faktiskt kan göra och sedan om olika former av bidrag eller att man kan vända sig till sin kommun eller värden om man känner att man inte kan betala in hyran. Det är viktigt att man hör av sig innan eftersom det kan få förödande konsekvenser.

Trots att många som ringer befinner sig i svåra ekonomiska situationer så kan samtalen, och informationen om förhandlingsordningen vara till hjälp.

– Jag kan nog uppleva att det lindrar oron när man får ökad kunskap om hur det ser ut och att det finns ett system för förhandling som är lagstadgat. En del har kanske fått känslan att hyresvärden bara kan dra till med någonting utan att det sker en riktigt förhandling.

Läs också Tidigare ordförande i lokal hyresgästförening sägs upp Ingen prövning i Högsta domstolen – Maria får bo kvar i hotellhus

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.