Annons

Persienner är värdens ansvar – ibland

Nyheter Hyresvärden kan vara skyldig att reparera trasiga persienner om de fanns där när hyresgästen flyttade in. Det hävdar Andreas Persson, jurist vid Hyresgästföreningen, som granskat rättsläget på området.​

​Frågan om hyresvärdens ansvar för persienner i hyreslägenheter är mycket komplicerad, anser Andreas Persson, jurist vid Hyresgästföreningen i region Södra Skåne, som analyserat rättspraxis på området.

Annons
– Definitivt. Jag har märkt att okunskapen är stor när det gäller vem som faktiskt är ansvarig, säger han.
Utgångspunkten är att hyresvärden är ansvarig för att underhålla persiennerna om de inte har installerats av hyresgästen själv, eller om hyresgästen övertagit dem från tidigare hyresgäst, det vill säga köpt, fått eller bytt till sig dem.
 
Det betyder att fastighetsägaren är ansvarig för persienner som finns i lägenheten om inte den nya hyresgästen uttryckligen avtalat med den förra om att ta över dem.
Om då persiennerna går sönder på grund av normalt slitage är hyresvärden skyldig att reparera dem, enligt Andreas Persson.
– Fast hyresgästen måste då även visa att han eller hon på något sätt lider av att persiennen gått sönder, det räcker inte att den är trasig, säger han.
– I det här fallet kan det röra sig om att solen står på väldigt starkt eller att det är ett rum med insyn, säger Andreas Persson.  
En hyresgäst kan inte kräva att få persienner monterade i lägenheten om de inte fanns där när han eller hon flyttade in. Det skulle innebära en standardförbättring, vilket ger värden rätt att höja hyran.
 

Annons
Läs också Hyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyror Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig" Hyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter Sökes: hyresgäster – från byggboom till brist på inflyttare på bara några år Barnen utan lekplats hela sommaren – trots värdens löfte: "Har inte råd att åka iväg"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.