Värden tömde lägenhet – kräver hyresgästen på 60 000 kronor för tre månaders magasinering

Det började med att hyresgästen i Lund, en ensamstående mamma med två barn, inte betalade sina hyror. När fem månadshyror var obetalda blev hon uppsagd. Hon försökte rädda kvar kontraktet i hyresnämnden, men förgäves. Hon hade varit utan arbete och ett barn hade varit inlagt sjukhus förklarade hon, men skulden var för stor och hon tvingades ändå att lämna lägenheten.
När hon väl hade flyttat visade sig att lägenheten var ostädad. Det fanns dessutom skador och kvinnan hade lämnat ”diverse lösöre”.
Ett externt företag fick uppdraget att tömma lägenheten och magasinera kvinnans saker i tre månader. När fakturan kom var den på över 104 000 kronor. Det var vad tömning, städning och magasinering hade kostat. Merparten av kostnaden utgjordes magasineringen. 60 000 kronor, eller 20 000 kronor i månaden, ska det ha kostat, enligt företaget.

Beställde magasinering i tre månader
Andreas Persson, jurist på det kommunala bostadsbolaget i Lund LKF, bekräftar summan för magasineringen. Men även på LKF reagerade man på den höga summan, berättar han. Trots det har man nu valt att stämma hyresgästen i tingsrätten på hela beloppet.
– Den är den kostnaden vi har haft och den faktiska fakturan vi har fått som är på den summan, säger Andreas Persson.
Men vad är det för förråd som kostar 20 000 kronor i månaden. Det är ju högre hyra än en stor nybyggd lägenhet.
– Ja, jag kan inte svara på det men summan har lyfts intern också. Men det är vad vi har fått betala till företaget vi anlitade.
Vad tänker du själv om nivån?
– Det låter högt, absolut. Det gör det. Men jag vet inte mer om fakturan.
Men om ni också har reagerat, är det rimligt att hyresgästen ska stå för det då?
– Det är väl sådana frågor man får titta på och diskutera nu var det ska landa i när det har gått vidare. Men exakt hur det har gått till vet inte jag, säger Andreas Persson.
Utöver fakturan på 104 000 kronor har LKF krävt ytterligare 17 000 kronor för reparationer av bland annat köksluckor och parkettgolv.
När du flyttar in:
- Kontrollera att besiktningsprotokollet efter den förra hyresgästen stämmer.
- Om besiktningsprotokollet inte stämmer vid inflyttningen så ska man meddela hyresvärden, helst via mejl.
- Ta bilder eller filma lägenheten.
Under tiden du bor i lägenheten:
- Vårda din lägenhet väl.
- Att vårda lägenheten innebär bland annat att den ska städas regelbundet.
- Ha gärna en sänggavel för att undvika fettfläckar på väggen.
- Sätt skydd på stols- och bordsben.
- Spikhål i normal omfattning räknas som normalt slitage.
- Gör en felanmälan till hyresvärden så fort det uppstår en skada eller något går sönder.
- Håll reda på alla dina lägenhetsnycklar. Du ska lämna tillbaka samma antal som du kvitterade ut när du flyttade in.
När du flyttar ut:
- Flyttstäda ordentligt.
- Borr- och skruvhål ska spacklas igen (snyggt).
- Fotografera eller filma lägenheten.
- Skriv inte under besiktningsprotokollet om du inte tycker att det stämmer. Skriver du under har du medgett att du är skadeståndsskyldig även om det inte står några summor i protokollet.
- Skriver du inte under besiktningsprotokollet kan värden vända sig till domstol men då är det värden som måste bevisa att skadorna uppkommit under hyrestiden och också att skadorna motsvarar den summa man krävt.
- Hamnar du i tvist med din hyresvärd och är medlem – vänd dig till Hyresgästföreningen.