Protest mot otydliga tillval – 80 hyresgäster i namninsamling
Det bubblar hos hyresgästerna på Hembygdsgatan i Klippan – och det visar sig att det inte bara är i deras bostadsområde som det finns ett missnöje med det kommunala bostadsbolaget.
När hyresgästerna Annika Frick och Susanne Lindskog pratade med varandra kom de fram till att allt bara gått utför i deras bostadsområde. Och det var inte bara de. I området finns ungefär hundra lägenheter, och den namninsamling som de drog igång samlade ihop 80 namnunderskrifter.
I augusti kunde Annika knata ner till bostadsbolagets kontor med en skrivelse med en lång rad autografer.
Dragiga lägenheter och ruttna staket
Skrivelsen innehöll en lång lista på saker och börjar med hyresgästernas syn på bostadsbolagets förvaltning och kommunikation som de menar är ”så gott som obefintlig”.
Förutom att bostadsbolaget fick skrivelsen skickades den till kommundirektören, miljöförvaltningen, Hyresgästföreningen och Ralf Scott som är ordförande i Treklöverns styrelse.
Skrivelsen listar olika brister i lägenheterna och bostadsområdet: dålig ventilation, dragiga lägenheter, misstänkt mögel i form av svarta prickar i taket, snålt tilltagen värme, dålig halkbekämpning och ruttna staket. I stället för att hyresvärden sköter om bostadsområdet upplever hyresgästerna att de hänvisas till olika tillval om de kräver förändringar.
”Allt är tillval”
Ett tillval är någonting som inte ingår i en lägenhet men en hyresgäst mot en kostnad kan välja till i samband med inflyttningen. Det kan till exempel vara parkettgolv istället för plastmatta, eller en tvättmaskin i lägenheten trots att det finns en delad tvättstuga. Tillvalen höjer standarden – och hyran.
När Hem & Hyra träffar hyresgäster på Hembygdsgatan är det tydligt att tillvalen förvirrar.
– Allt är tillval, säger Jane Valencia och Marianne Nilsson fyller i:
– Och de gäller i evigheter.
När Marianne flyttade in för några år sedan fick hon aldrig veta vad tidigare hyresgäster satt in som tillval så hon vet inte vad hon betalar för, vilket hon gärna velat veta. Eftersom de flesta tillval inte går att återställa så är det i praktiken inget fritt val för den hyresgäst som flyttar in när den föregående redan valt.
Vd:n fick sparken
Ingrid Hallgren vill ha en julgran på sin uteplats och har frågat efter en elkontakt på fasaden. Svaret blev att då blir det tillval på över 30 kronor i månaden, något som sen följer med i alla år.
Idag har hyresgästerna i området olika hyror. Alla de hyresgäster som Hem & Hyra pratat med upplever detta som svårbegripligt, och önskar en tydligare redovisning av vad som är grundhyran och vad som är saker utöver det.
– Man vill ju veta vad hyran gå till, säger Jane Valencia.
I grunden har de inget emot tillval. Annika Frick har till exempel valt att betala extra för moderna bänkskivor och nya köksluckor. Det som hyresgästerna vänder sig emot är uppfattningen att tillvalen ersätter underhållet, eftersom de menar att inga renoveringar görs.
Sedan den där dagen som skrivelsen hamnade på bostadsbolagets bord har den dåvarande vd:n fått sluta. Hon sparkades efter ett beslut av Treklöverns politiska styrelse. Den angivna orsaken var samarbetsproblem.
Hoppas på bättring
Nu hoppas hyresgästerna på förändring.
– Att de tar itu med grejerna, säger Jane Valencia.
– Att de helt enkelt håller lägenheterna fräscha, säger Annika Frick.
När Annika samlade in namn gick hon runt i sitt eget bostadsområde. Men det finns också ett ökat missnöjde bland bostadsbolagets hyresgäster i sin helhet. Det visar Treklöverns egna, årliga undersökningar (se faktaruta). Många bostadsbolag använder sig av enkäter för att få veta vad hyresgästerna är nöjda respektive missnöjda med.
Hyresgästerna på Hembygdsgatan har noterat att hyresvärdens så kallade kundnöjdhetsenkäter har fått allt sämre resultat de senaste åren. Resultatet från de senaste har de inte alls funnits redovisade på bostadsbolagets hemsida. Tidigare har utfallet haft en fast plats i de årsredovisningar som beskriver Treklöverns ekonomi och verksamhet.
Mindre nöjda hyresgäster
I årsredovisningen 2021 skriver dåvarande vd om att resultatet har blivit sämre. Nu visar den ”totala helhetsbedömningen av hyresvärden” att endast 41 procent är helnöjda, jämfört med året innan då det var 53 procent och ännu högre åren dessförinnan. 2024 ligger den kvar på 41 procent.
Styrelseordförande Ralf Scott är inte nöjd med att siffrorna gått ner och säger att de nu ska jobba för att de ska bli bättre. Han hoppas och tror att en ny vd snart är på plats. Under hösten har en rekrytering pågått och den är nu i sitt slutskede.
Han säger att styrelsen inte är insatt i detaljer kring förvaltningen och hänvisar till förvaltningschef Henrik Thulinsson.
Pratat om fönsterprojekt
Enligt förvaltningschef Henrik Thulinsson finns det mycket i enkäten som hyresgäster är nöjda med, men de som ger högsta betyg har blivit färre.
– Vi får jobba på att få ett bättre resultat, vi vill också få fler att svara på enkäten, svarsfrekvensen är idag låg, säger han.
Han vill tillägga att den redovisade siffran i årsredovisningarna är endast för helnöjda hyresgäster. För hyresgäster som kryssar i nöjd på ”helhetsbedömning hyresvärd” ökar procenten från 76 procent 2023 till 77,8 i december 2024. Siffrorna i branschen är 73 procent idag och för helnöjda 31 procent.
Henrik Thulinsson säger att de lyssnar på sina hyresgäster och sedan namninsamlingen har de haft flera informationsmöten med hyresgästerna på Hembygdsgatan. De har framför allt gällt växligheten på gården och ett fönsterprojekt.
Sedan skrivelsen har de också genomfört ventilationskontroller och fönster har bytts och fler håller på att bytas, i enlighet med bolagets underhållsplan.
– Vi pratar jättemycket med våra hyresgäster och våra telefoner är alltid öppna, säger Henrik Thulinsson.
Tillvalen förhandlade med Hyresgästföreningen
Hyresgäster som vill veta vad i lägenheten som tillkommit som tillval ska få det, enligt Henrik Thulinsson. Att det idag upplevs som förvirrat tror han i så fall kan bero på att Treklövern brustit i information.
Tillvalen och hur mycket de kostar är förhandlade med Hyresgästföreningen, och inget konstigt enligt förvaltningschefen. Han menar att de inte ersätter underhåll.
– Tillvalen är ju någonting som förbättrar standarden. Om man målar om väggar eller byter golv som är utslitna och så är det inga tillvalskostnader. Det är rent underhåll.
På Hembygdsgatan har de boende sett positiva signaler på att saker är på väg att bli bättre. Det är bland annat varmare i lägenheterna. Hyresgästerna hoppas framöver på ett bra samarbete med värden.
– Det enda vi vill ha är hela och varma lägenheter, där tapeterna är hela och inte har något mögel, säger Annika Frick.
Hon konstaterar att de nu också har varmare lägenheter och nya fönster.
Fortsatt läsning: Kostsamma tillval i lägenheten – se upp för fällorna
Andel som i enkätundersökningen svarat att de är helnöjda med hyresvärden.
2018: 63 procent
2019: 57 procent
2020: 53 procent
2021: 41 procent
2022: 47 procent
2023: 43 procent
2024: 41 procent
Källa: Treklövern


