HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Radon kan ge miljonbelopp till hyresgäster i Karlstad

Karlstad Minst 112 hyresgäster hos KBAB kan ha rätt till ersättning för att deras lägenheter har radon. Totalt rör det sig om miljonbelopp som KBAB kan tvingas betala ut, enligt Hyresgästföreningen.

Du som lever i en hyreslägenhet med radon över gränsvärdet kan ha rätt till sänkt hyra. Det beslutade Högsta domstolen i en uppmärksammad dom förra året. Men då måste du som hyresgäst först anmäla radonet som brist hos din värd.

Och att anmäla radon som en brist, är något som Hyresgästföreningen vill få sina medlemmar i Karlstad att göra. Det kommunala bolaget KBAB har i nuläget 112 lägenheter där man vet att radonhalten ligger över gränsvärdet. Därtill kommer uppemot 1 000 lägenheter som ännu inte fått sina halter mätta. Hittills har bara två hyresgäster hörsammat föreningens uppmaning och anmält den höga radonhalten som brist.

– Totalt rör det sig om ett par miljoner som KBAB skulle få betala ut om alla de drabbade hyresgästerna anmäler bristen, säger Alexander Kuzmicki, som är chef över juridiska enheten i Region Aros-Gävle och Mitt.

KBAB:s lägenheter med för höga radaonhalter ligger mellan 200-950 Bq/m3. Och ju högre halt radon i bostaden – desto högre ersättning ska betalas ut till hyresgästen. Men även hyresgästens känsla av oro spelar roll enligt domen i HD.

– I första hand vill vi att alla hyresgäster har en bra och god boendemiljö, det är därför vi tycker att det är viktigt att felanmäla om du upplever en oro kring dina radonvärden. Det finns två omständigheter som vi på Hyresgästföreningen tittar på. Ett: att det finns en formell felanmälan hos hyresvärden. Och två: att grunden till felanmälan bygger på dels för höga radonvärden och dels en egen oro som påverkar dig psykiskt. Jag vill att hyresvärden åtgärdar radonet, i vart fall har en åtgärdsplan för bristerna, annars kan det bli tal om hyresnedsättning, säger Alexander Kuzmicki.

KBAB:s fastighetschef Petra Höyhtyä verkar inte uppskatta Hyresgästföreningens uppmaning att få hyresgästerna att anmäla radonet som en brist.

– Om vi skulle betala ut ersättning till de hyresgäster som har för höga radonhalter skulle det innebära en minskad intäkt för oss som i sin tur skulle leda till en minskad möjlighet att genomföra det underhåll och de åtgärder vi behöver göra för att komma tillrätta med våra radonhalter, säger hon.

Alexander Kuzmicki tycker det är irrelevant och påminner om KBAB:s koncernbidrag till kommunen på närmare 82 miljoner kronor:

– Det är något att fundera över i stället för att oroa sig för minskande intäkter. Vi går ut med uppmaningen främst för att hyresgästerna ska kunna sätta tryck på KBAB och få bristen åtgärdad snabbare. Ersättningen är sekundär. Ingen ska behöva riskera att bli sjuk av sitt boende, säger han.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.