HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Rensade inte golvbrunnen – kostar 800 000 kronor

Uppsala Uppsalakvinnan spolade ned fel saker i golvbrunnen, lät bli att rensa och väntade för länge med att larma hyresvärden. Nu måste tvårummaren renoveras för 800 000 kronor.
Foto: Uppsalahem
Golvbrunnen var full med saker som inte hör hemma där. Som exempelvis blomrester, plastbitar och plåster.

Som hyresgäst har man så kallad vårdplikt av sin lägenhet. I hyreslagen står det att hyresgästen väl ska vårda lägenheten och vad därtill hör. I praktiken innebär det att man som hyresgäst löpande ska städa och rengöra sin bostad för att undvika onormalt slitage.

Enligt hyreslagen är man som hyresgäst också skyldig att ersätta alla skador som man själv eller gäster orsakar såvida det inte handlar om rena olyckshändelser.

Läs ocksåBlodsugarna kröp i Blessies trapphus

Ett fall i Uppsala visar att det kan bli dyrt om man struntar i att hålla rent eller råkar klanta till det för sig.

En kvinnlig hyresgäst gjorde fel i steg för steg. Hon försökte spola ned jord, blomrester, plåster, plastbitar med fler liknande saker i golvbrunnen. När det blev stopp lät hon bli att rensa. Hon väntade i det längsta med att göra felanmälan. Och när anmälan väl var gjord vägrade hon släppa in besiktningsmännen i lägenheten.

Stoppet i golvbrunnen och fördröjningen av åtgärder ledde till omfattande vattenskador i hela lägenheten med förhöjda fuktvärden, mikrobiell påväxt, mattor och tapeter som släppt samt en större mängd fritt vatten i isolering och betong i hallen.

Läs ocksåPandemin stoppar vägglössen

När personal från hyresvärden Uppsalahem tillsammans med försäkringsbolagets representanter väl fick komma in i lägenheten för undersökning visade det sig att tvårummaren var i ett så dåligt skick att det skulle kosta cirka 800 000 kronor att återställa den..

Enligt Uppsalahem är det inträffade en direkt följd av att hyresgästen började med att spola ned saker som inte hör hemma där i golvbrunnen och sedan fortsatte med att inte rensa upp efter sig eller lämna in en felanmälan.

När de anlitade entreprenörerna sedan skulle påbörja arbetet med att återställa lägenheten blev de inte insläppta av hyresgästen, vilket ledde till förseningar som gjorde att skadorna förvärrades ytterligare.

Läs ocksåSven-Olof evakuerades efter explosion i grannlägenhetenSven-Olof fick evakueras efter explosion i grannlägenheten.

Uppsalahem menar att hyresgästen vanvårdat sin lägenhet och genom bristande samarbetsvilja förvärrat situationen ytterligare. Kontraktet blev därför uppsagt. En åtgärd som hyresnämnden senare också godkänt. Hyresnämndens beslut innebar att kvinnan skulle flytta ut omedelbart.

Till förhandlingarna i hyresnämnden dök inte hyresgästen upp. Kvinnan har i ett yttrande skrivit att Uppsalahem ljugit om skadorna och att det endast är i badrummet det funnits vatten.

Fakta: Vårdplikt
  • Du ska vara aktsam och se till att lägenheten är ren och fin samt fri från skadedjur.
  • Skulle en skada uppstå på grund av att du är oaktsam ska du som hyresgäst ersätta hyresvärden för skadan.
  • Du är anmälningsskyldig av alla skador som uppkommer i din lägenhet och måste anmäla dessa till din hyresvärd.
  • Du som hyresgäst är ansvarig för familj och vänner som besöker din lägenhet.
  • Du ska betala hyran inom utsatt tid.
  • Du ska följa eventuella ordningsregler som finns för huset. Det kan till exempel vara att inte spela hög musik.
  • Du ska utföra en slutstädning av lägenheten när du flyttar ut. Är inte detta gjort tas vanligen en städfirma in som du får betala för.                   Källa: Hyresgästföreningen.
Läs också Jagad hyresgäst hittad död – misstänks ligga bakom explosionen i Göteborg Klart: Hans, 74, vräks från studentboende

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.