Risk för nytt sopkaos i Stockholm
Sommarens sopkaos med vilda strejker och överfulla soprum och containrar är över.
Men nästa vecka kan det vara dags igen.
Stockholms stad har gjort om sin sophämtning radikalt och tagit in nya entreprenörer. Reno Norden delar på hämtningen med Suez.
–På sikt kommer det att bli både bättre och effektivare, säger Helena Meschke, kommunikatör på Stockholm Vatten och Avfall.
Men till en början kan det bli ”inkörningsproblem”.
–Det är många nya sophämtare, ändrade rutiner och ett nytt sätt att arbeta. Nu kommer en entreprenör att ha helthesansvar för hushållsavfallet inom ett område. Tidigare var det olika sophämtningsföretag som hämtade hushållsavfall och matavfall. Det här är mycket effektivare och bättre för miljön, säger Helena Meschke.
Flera stora fastighetsägare, bland annat Familjebostäder, varnar sina hyresgäster för att det kan bli problem.
På sin hemsida skriver Familjebostäder att det under en inkörningsperiod” finns risk för förseningar eftersom många sophämtare är nya och körrundorna läggs om”.
Hur lång är inkörningsperioden?
–Vi ska jobba för att allt ska funka så snabbt som möjligt snabbt. Vi har förberett det här entreprenadbytet under lång tid. Så vi är väl förberedda, säger Helena Meschke.
Under sommarens sopkaos överöstes Stockholm Vatten och Avfall med klagomål. Vissa dagar var det över 1 000 reklamationer, vilket kan jämföras med 500 under en hel ”normalmånad”.
Vad ska man göra som hyresgäst om soprummet är överfullt om någon vecka?
–Kontakta alltid hyresvärden som gör en reklamation.
För att undvika ett sopkaos uppmanar Stockholm Vatten och Avfall ”alla stockholmare att sortera extra noggrant. Och om möjligt låta sopkärlen stå framme eller lämna soprum olåsta under oktober.”
Fakta/Stockholms sopkaos
Stockholms nya sophantering har varit kantad av konflikter och problem. Själva upphandlingen fick tas om efter en dom i förvaltningsrätten.
När Reno Nordens sopåkare i somras fick reda på att det nya avtalet skulle medföra längre arbetstid gick de ut i en vild strejk. Det var upprinnelsen till sommarens sopkaos.
När kaoset var som värst fick Stockholm Vatten och Avfall in 1 300 reklamationer, mer än dubbelt så många som normalt kommer in på en hel månad.
Det nya avtalet med Reno Norden och Suez sträcker sig till april 2023. Idén med det nya avtalet är att entreprenörerna ska ta ett helhetsansvar för sitt sopområde och hämta alla typer av hushållsavfall.
Under sommaren har dessutom Reno Nordens norska moderbolag gått i konkurs. Enligt Stockholm Vatten och Avfall påverkar det inte den svenska delen.