Slarviga hyresvärdar kan ha räddat unik konst: ”Folk som bor där är väldigt stolta”
Han är utrustad med färg och penslar. Någon gång för nästan hundra år sedan stiger en man som heter Hjalmar Book in i ett hyreshus på Möllevången i Malmö. På väggen i trapphuset målar han en hjort. Den är fångad mitt i språnget och runt omkring penslar han dit växtmönster.
Under den här tiden är han en flitigt anlitad målare som tillsammans med andra konstnärer sätter sin prägel staden. Det är bostadsbrist och nya bostäder uppförs i snabb takt. När husen står färdiga skickar fastighetsägarna ut konstnärer. Snart pryds trapphusen och portarna av bilder på sagoväsen, arbetande män, omvårdande kvinnor eller moderniteter som flygplan.
Vi spolar fram till nutid när fastighetsägaren Heimstaden äger fastigheten med hjorten. Hela trapphuset är nu enhetligt målat. Det är blått nedtill och vitt upptill. Men någon har sparat den gamla hjorten.
Boken berättar en bortglömd historia
Historien om trapphusmålarna i Malmö skulle kunna ha fallit i glömska. Men fotografen Tobias Hultén och byggnadsantikvarien Olga Schlyter har kartlagt fenomenet i sin nya bok Trapphusens konst. Där man kan läsa om Hjalmar Book och de andra konstnärerna.
Hur fick ni idén till att skriva en bok?
– När jag var föräldraledig gick jag runt och tittade där jag bor och råkade se mycket konst. Jag började dra i att göra en bok och visste att Olga var duktig på Malmös bygghistoria så jag tog kontakt, säger Tobias Hultén.
– Jag hade också gått runt och tittat på målningar. När Tobias tog kontakt var det verkligen kul eftersom vi gått på var sitt håll och nördat ner oss i detta, säger Olga Schlyter.
Vad har ni kommit fram till?
– De stora upptäckterna är att vi identifierat konstnärerna och konsthantverkarna. Vi har också insett att det är unika verk i varje trappa. Det är inte som man trott innan att man tittat i en katalog och sedan köpt in dem. De är unikt skapade, vilket är ny kunskap som inte har funnits tidigare, säger Olga Schlyter.
Fastighetsägare ville locka hyresgäster med konst
Författarna har gjort ett detektivarbete som omfattar 270 fastigheter. Det handlar om målningar, modellerade reliefer och 14 upphovsmän, 13 män och en kvinna. Arbetet har varit knivigt då det oftast saknats signaturer på väggarna. Majoriteten av verken finns i hyreshus som är byggda på 1930-talet.
Varför satsade man på konst i flerbostadshus under den här perioden?
– Vår teori är att man ville skapa attraktiva boendemiljöer som lockade hyresgäster, eller köpare av bostadsrätter. Det byggdes mycket och var en otrolig bostadsbrist så man kan fråga sig om det behövdes eftersom folk ändå hade flyttat in. Men en del var nog också att det blev ett mode, säger Olga Schlyter.
Vad tycker hyresgästerna som bor i de här husen idag?
– Folk som bor där är väldigt stolta över konsten. Sen är det vanligt att de har blivit hemmablinda. När man kommer in och säger att man ska fota konst kan de säga, ”Har vi konst här?” Och så är hela trappen full av konst, säger Tobias Hultén.
Husens ägare är grovt indelade i tre kategorier. De som tagit väl hand om konsten, vilket är ovanligt. De som inte renoverat – där finns målningar kvar. Och sedan ägare som renoverat utan hänsyn och målat över. Det sista exemplet gäller ofta stora privata hyresvärdar.
– Tyvärr är det så i vissa fall att det är bristen på underhåll som har gjort att konsten finns kvar. Vi hade ett helt fantastiskt exempel där allt var välbevarat men i dåligt skick. Men medan vi höll på med boken så var de där och målade över, säger Olga Schlyter.

Foto: Tobias Hultén
Olga Schlyters favorit (Till vänster): Brobygatan 5 i Malmö: ”Den har allt! Färg och mönster på alla ytor, medaljonger med påfåglar och hjortar och en vacker bröstning i glaserat tegel”
Tobias Hulténs favorit (Till höger): Erik Dahlbergsgatan 20 i Malmö: ”Fantastiska abstrakta mönster som verkligen andas en ny tid”
Boken: Trapphusens konst – Malmö 1930-1940, Tobias Hultén och Olga Schlyter, Bokförlaget Arena 2025.


