Tuffare tag mot hyressmitare gav resultat

Sala Hyresgästernas betalningsmoral har blivit bättre sedan Salabostäder för ett år sedan skärpte kravrutinerna. Företaget har gått från 200 påminnelser och krav i månaden till under 20.
"Vi är ganska hårda men det är sällan vi behöver vräka", säger Salabostäders vd Bernard Niglis. Arkivbild.

Av Salabostäders cirka 2 500 hyresgäster var det varje månad ett par hundra som inte betalade hyran i tid eller som betalade in ett för lågt belopp.

– Det var många som gjorde lite som de ville. De betalade när det passade dem själva eller det de hade råd med för stunden för att kanske betala resten sedan, säger vd:n Bernard Niglis.

Läs ocksåVärdens slarviga jurist får smäll på fingrarna av hyresnämnden – tvingas betala 14 000Susanne Lindmark, Hyresgästföreningen.

Den dåliga betalningsmoralen ledde till mycket onödigt arbete och hyresförluster för företaget, vilket i förlängningen drabbade de skötsamma hyresgästerna på ett orättvist sätt.

För ett år sedan bestämde Salabostäders ledning att så här får det inte fortsätta. Företaget började agera mycket tuffare mot dåliga betalare.

Ungefär samtidigt började man också med att snabbare ta tag i ärenden som handlade om hyresgäster som störde grannarna.

Läs ocksåTvåbarnsmamman Annika har flyttat sex gånger i jakt på en lägre hyra – sover på soffan

– Rätten att bo är lagstadgad. Hyreslagen är väldigt tydlig vad som gäller,  vad och när man ska betala och hur man ska sköta sig, säger Bernard Niglis.

Resultatet av de skärpta rutinerna för betalningskrav och störningar blev att Salabostäder under en period stack ut hos hyresnämnden i Västerås med ovanligt många uppsägningsärenden.

– Men nu har vi fått bra ordning på det. Det har blivit en rejäl uppryckning.

Läs ocksåHyresgäster betalade för mycket - får dela på en miljon kronor efter värdens tv-miss

I dag har Salabostäder inte ens en tiondel så många betalningspåminnelser och krav att hantera som för ett år sedan.

– Det innebär att vi kan lägga mer energi på det enskilda fallen och hjälpa de som verkligen behöver hjälp genom att exempelvis lägga upp betalningsplaner, säger Bernard Niglis.

Läs också 150 svenska kommuner förlorar invånare - experten: "Staten måste stötta" Kvinna krävde inneboende student på 12 000 för hot och folkbokföringsbrott

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.