HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Tvist om golv efter nytt avtal

Göteborg Ett nytt underhållsavtal skulle ge Bostadsbolagets hyresgäster mer att säga till om. Men Anne Garay är en av dem som kom i kläm när det feltolkades. Nu har avtalet ändrats.

I december förra året flyttade Anne Garay och hennes sambo in i sin nya lägenhet i Kortedala. Då var lägenheten fortfarande hårt sliten, trots att Anne vid visningen fått löfte från hyresvärden Bostadsbolaget om att få den fixad före inflytt.

– Den var ostädad, rökskadad och luktade jätteäckligt. Parketten i vardagsrummet var helt sliten. Man kunde inte gå på golvet utan att få flisor i strumporna. I både sovrum och kök satt det fast tuggummi på golven. Jag ringde värden och sade att det här går inte, säger Anne.

Läs ocksåParkett och dörr 52 000 kronor dyrare när hyresgästen vägrade betala

Bostadsbolaget tog tag i bristerna, och Anne fick även en ursäkt. Köket målades om, hela lägenheten fick nya tapeter, golven åtgärdades. Men trots en stor insats lämnades en liten yta kvar – den missfärgade och utnötta linoleummattan i hallen.

– Det är en ganska liten hall. Därför tyckte vi att det var så konstigt att det blev så himla mycket tjöt kring golvet där. De menade att det var tillval och att vi skulle betala extra. Det kändes mest som en principsak snarare än en stor kostnad för dem, säger Anne.

Till saken hör att Bostadsbolaget sedan några år tillbaka tecknat ett avtal om inre underhåll med Hyresgästföreningen. Syftet med avtalet är att ge hyresgästerna större inflytande över standarden och en chans att sätta sin personliga prägel på bostaden.

Läs ocksåDyr nota när middagen for i golvet: "Jag fick panik"Jack Karlsson sitter vid köksbordet och ser bekymrad ut med ett papper i handen.

Men just golven har visat sig bli föremål för tolkningstvist. Anne Garay är inte den enda av Bostadsbolagets hyresgäster som har tvingats be Hyresgästföreningen om hjälp sedan värden hänvisat till det nya avtalet.

– Intentionen var god från båda parter, men sedan har det blivit fel när det landat ute i leden hos Bostadsbolaget. Tolkningen har blivit att underhållsansvaret är borta, säger Hyresgästföreningens jurist Conny Borup.

Han hjälpte Anne Garay att ta hallgolvet till hyresnämnden. Men innan nämnden hann ta upp ärendet bytte Bostadsbolaget fot. Nu har Anne fått löfte om ett nytt golv, och det tidigare avtalet har kompletterats med ett tillägg för att minska risken för tolkningstrassel. Det tycker även Bostadsbolaget är bra.

Läs ocksåVanvårdad lägenhet: Sjubarnsmor mister kontrakt – får ändå tak över huvudetBilden visar ett trasigt parkettgolv.

– Vi vill ju att det ska vara tydligt och korrekt så att vi på inget sätt frångår vår underhållsplikt, säger Magnus Redenheim, chef för affärsstöd på Bostadsbolaget. Vårt underhållsansvar omfattar när det är brister i golvet, alltså vid materialfel eller om det är skadat av tidigare hyresgäster.

Enligt Magnus Redenheim är det inte ovanligt att avtalstexter behöver förtydligas i efterhand så som nu skett, både på papper och i verkligheten.

– Vi hade en knapp handfull ärenden som var aktuella. Dem tittade vi närmare på för att se om vi gjort en feltolkning. I dag är de avklarade. Vi är en stor organisation och behöver säkerställa att de som är ute och informerar och även tar beslut vet vad som gäller. Vi såg det här som en chans att vidareutbilda personalen, säger han.

Fakta: Det nya underhållsavtalet i urval

Gäller Bostadsbolagets drygt 23 000 hushåll i Göteborg.
Tillvalslistan är enhetlig för alla hyresgäster, med samma priser över hela staden.
Tidsbegränsar kostnaden för tillval. 5 år för vitvaror och elektriska produkter, 15 år för övriga tillval. Lägenhetens bruksvärde höjs under avbetalningstiden, men går därefter tillbaka igen.
Maxtak för tillval per lägenhet så att hyran inte blir för hög: 500 kronor för ett rum och kök, 600 kronor för en tvåa och 700 kronor för lägenheter med tre rum eller mer.
Den hyresgäst som avstår tillval har ändå rätt till exempelvis nya tapeter utan kostnad efter 12 år. Man får ingen rabatt på hyran om man avstår även då.

Läs också Hyresgästen Karin: ”Vansinne att riva ut vacker originalinredning som hållit i 90 år!” Nordanvinden blåser rakt in – hyresvärden gör ingenting

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.