Annons

Tydlighet ger höga betyg för webbplatser

Eksjö Omdömena om bostadsbolagens webbplatser är både höga och låga när Hem & Hyras panel delar ut betyg. Tydlighet och kundfokus ger höga betyg.
Foto: Annika Wallsson
Annmari Olofsson, Karl Petter Hjelmer och Martina Arsovska har tittat på bostadsbolagens webbplatser för Hem & Hyras räkning. ”Jag blev faktiskt överraskad att det var så i mobilerna”, säger Karl Petter Hjelmer efter att ha konstaterat att mobilsajterna inte alls är bra.

Internet är i dag den viktigaste informationskällan, näst efter personliga kontakter. Detta är något som också bostadsbolagen har fattat. I en undersökning som Statistiska central­byrån gjorde förra året så har 96 procent av alla fastighetsbolag en webbplats. Men att bara ha en sådan räcker inte. Måns Jonasson, webb- och varumärkes­ansvarig på Internetstiftelsen i Sverige, menar att webbplatsen är ansiktet utåt i dag och det som signalerar vilken typ av företag man driver.

– Om man ser en slarvig sida som är dåligt skött så undrar man om företagets andra verksamhet också sköts på det sättet.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Han menar också att webben fyller en viktig funktion som kommunikationskanal.

– En gammal sida som inte fungerar signalerar att man inte tycker att kommunikation­en med hyresgästerna är viktig. Och det ser jag ingen ursäkt för i dag, säger Måns Jonasson.

Hem & Hyras webbpanel, hyresgästerna Annmari Olofsson och Martina Arsovska, samt webstrategen Karl Petter Hjelmer, klickar runt på några slumpvalda bostadsbolags webbplatser.

Läs ocksåHögsta höjningen på decennier - hyresgästen Mia: "Jag blir chockad"Mia Rosell, hyresgäst hos Vätterhem, konstaterar att många av hennes grannar redan kämpar med att få ekonomin att gå ihop.

De testar ifall de är användbara för hyresgästerna.

– Vad är det där? Är det en karneval? undrar Annmarie Olofsson när hon får se bildspelet på Karlskronahems startsida.

Karl Petter Hjelmers om­döme är aningen mer diplomatiskt, det är trevligt, men:

Läs ocksåHyresvärdar bromsar byggandet - oroas av räntesmäll

– Jag tycker att de haft lite väl mycket fokus på det som inte är kärnverksamheten.

Allra bäst betyg får Kalmarhems webbplats.

– Det här var den bästa rent navigeringsmässigt, utan snack. Det viktigaste, ledigt, student, är tydligt. Deras eget (om oss) är inte lika stort, säger Karl Petter Hjelmer.

Även Växjöbostäder och Ronnebyhus får höga betyg för tydlighet.

Men Kalmarhems mobilsajt är ”katastrofal”, tycker panelen, eftersom menyn inte är klickbar och den fina navigeringen saknas. Karlskronahem får också låga betyg för mobilsajten.

– Jag tycker att det är förvån­ande det här med mobilanpassningen. I vissa fall är det så långt ifrån anpassat som om man skulle höja trösklarna på trottoarerna för dem som har rullstol. Jag tycker inte att man ska få tumma på användbarheten, säger Karl Petter Hjelmer.

KALMARHEM

H H H H H dator

H H mobil

+ Bra navigering där det viktigaste är större och mer tydligt med färgkoder, det mindre viktiga har mindre stil.

Mobilsajten är katastrofalt dålig.

Annons

VÄXJÖBOSTÄDER

H H H H dator

H H H H mobil

+ Tydligt med ”ledigt just nu”. Google translate (fast inte i mobilversionen).

Felanmälan är otydligt presenterad. Ingen översättningsmöjlighet i mobilversionen.

LJUNGBYBOSTÄDER

H H H H dator

H H H mobil

+ Fokus på kunden. Tydlig navigering. Fint. Bra presentation av bostadsområdena.

Mobilsajten är lite trög. Onödigt många klick för att hitta till lediga lägenheter.

RONNEBYHUS

H H H H dator

H H mobil

+ Tydlig felanmälan. Trevligt med bilder på personalen. Tillgängligt med tydliga knappar till bland annat kontakt, felanmälan på startsidan.

Sök bostad i nytt fönster.

VÄTTERHEM

H H H dator

H H mobil

Annons

+ Fin färgsättning. RSS-flöde. Tydlig navigering. Googlekarta över bostadsområdena.

Rörig, ingen snabb överblick. Man måste leta efter kontaktinformationen. Ej mobilanpassad.

TORSÅS BOSTADS

H H H dator

H H mobil

+ Kontaktuppgifterna är tydliga.

Det hänger inte ihop utse­ende­­mässigt, sidorna för lediga lägenheter ser helt annorlunda ut och ligger på en egen webbplats. Tråkig. Känns pluttig.

KARLSKRONAHEM

H H H dator

H mobil

+ Kontaktinformation på start­sidan. Webbplatsen känns inbjudande. Varm känsla.

Ingen karta över bostadsområden. Liten text i kontaktinformationen.

EKSJÖBOSTÄDER

H H dator

mobil, underkänt

Väldigt smått. Inifrånperspektiv i stället för att utgå från vad hyresgästen behöver. Svårt att hitta felanmälan, det står ingen­ting om det i navigeringen. För lite information på startsidan.

Läs också Kalmarhem vill att hyresgäster ska agera mot våld i hemmet Spottande hyresgäst blir av med lägenheten Hyreskrav i Växjö skapar debatt bland Växjöborna på nätet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.