Tydlighet ger höga betyg för webbplatser
Internet är i dag den viktigaste informationskällan, näst efter personliga kontakter. Detta är något som också bostadsbolagen har fattat. I en undersökning som Statistiska centralbyrån gjorde förra året så har 96 procent av alla fastighetsbolag en webbplats. Men att bara ha en sådan räcker inte. Måns Jonasson, webb- och varumärkesansvarig på Internetstiftelsen i Sverige, menar att webbplatsen är ansiktet utåt i dag och det som signalerar vilken typ av företag man driver.
– Om man ser en slarvig sida som är dåligt skött så undrar man om företagets andra verksamhet också sköts på det sättet.
Han menar också att webben fyller en viktig funktion som kommunikationskanal.
– En gammal sida som inte fungerar signalerar att man inte tycker att kommunikationen med hyresgästerna är viktig. Och det ser jag ingen ursäkt för i dag, säger Måns Jonasson.
Hem & Hyras webbpanel, hyresgästerna Annmari Olofsson och Martina Arsovska, samt webstrategen Karl Petter Hjelmer, klickar runt på några slumpvalda bostadsbolags webbplatser.
De testar ifall de är användbara för hyresgästerna.
– Vad är det där? Är det en karneval? undrar Annmarie Olofsson när hon får se bildspelet på Karlskronahems startsida.
Karl Petter Hjelmers omdöme är aningen mer diplomatiskt, det är trevligt, men:
– Jag tycker att de haft lite väl mycket fokus på det som inte är kärnverksamheten.
Allra bäst betyg får Kalmarhems webbplats.
– Det här var den bästa rent navigeringsmässigt, utan snack. Det viktigaste, ledigt, student, är tydligt. Deras eget (om oss) är inte lika stort, säger Karl Petter Hjelmer.
Även Växjöbostäder och Ronnebyhus får höga betyg för tydlighet.
Men Kalmarhems mobilsajt är ”katastrofal”, tycker panelen, eftersom menyn inte är klickbar och den fina navigeringen saknas. Karlskronahem får också låga betyg för mobilsajten.
– Jag tycker att det är förvånande det här med mobilanpassningen. I vissa fall är det så långt ifrån anpassat som om man skulle höja trösklarna på trottoarerna för dem som har rullstol. Jag tycker inte att man ska få tumma på användbarheten, säger Karl Petter Hjelmer.
KALMARHEM
H H H H H dator
H H mobil
+ Bra navigering där det viktigaste är större och mer tydligt med färgkoder, det mindre viktiga har mindre stil.
– Mobilsajten är katastrofalt dålig.
VÄXJÖBOSTÄDER
H H H H dator
H H H H mobil
+ Tydligt med ”ledigt just nu”. Google translate (fast inte i mobilversionen).
– Felanmälan är otydligt presenterad. Ingen översättningsmöjlighet i mobilversionen.
LJUNGBYBOSTÄDER
H H H H dator
H H H mobil
+ Fokus på kunden. Tydlig navigering. Fint. Bra presentation av bostadsområdena.
– Mobilsajten är lite trög. Onödigt många klick för att hitta till lediga lägenheter.
RONNEBYHUS
H H H H dator
H H mobil
+ Tydlig felanmälan. Trevligt med bilder på personalen. Tillgängligt med tydliga knappar till bland annat kontakt, felanmälan på startsidan.
– Sök bostad i nytt fönster.
VÄTTERHEM
H H H dator
H H mobil
+ Fin färgsättning. RSS-flöde. Tydlig navigering. Googlekarta över bostadsområdena.
– Rörig, ingen snabb överblick. Man måste leta efter kontaktinformationen. Ej mobilanpassad.
TORSÅS BOSTADS
H H H dator
H H mobil
+ Kontaktuppgifterna är tydliga.
– Det hänger inte ihop utseendemässigt, sidorna för lediga lägenheter ser helt annorlunda ut och ligger på en egen webbplats. Tråkig. Känns pluttig.
KARLSKRONAHEM
H H H dator
H mobil
+ Kontaktinformation på startsidan. Webbplatsen känns inbjudande. Varm känsla.
– Ingen karta över bostadsområden. Liten text i kontaktinformationen.
EKSJÖBOSTÄDER
H H dator
– mobil, underkänt
– Väldigt smått. Inifrånperspektiv i stället för att utgå från vad hyresgästen behöver. Svårt att hitta felanmälan, det står ingenting om det i navigeringen. För lite information på startsidan.