Uppsalahem stängde av elen i Sandras lägenhet
I samband med de omfattande renoveringarna på Kvarngärdet i fjol höjdes hyran på Sandra Narimans lägenhet så pass mycket att hon inte hade råd att bo kvar. Som ersättning för den fyra hon delade med sina två söner erbjöd Uppsalahem henne istället en trea och en etta i olika delar av Kvarngärdet. Sandra Nariman tackade ja till erbjudandet och har låtit sin 22-årige son Oskar bo i ettan på Långjärnsgatan under det senaste året.
Men i maj fick Sandra Nariman beskedet att ettan måste tömmas senast den 15 augusti. Orsaken var att lägenheten ingår i det bestånd som Uppsalahem sålt till Dombron. Det privata bostadsbolaget tog över som hyresvärd den 1 september.
Men trots det har Oskar bott kvar i lägenheten. Uppsalahem har drivit ärendet till tingsrätten och hoppas få Sandra Nariman vräkt från ettan. I torsdags gjorde Uppsalahem ett nytt försök att bli av med hyresgästen och stängde av elen i den mindre lägenheten.
Sandra Nariman är upprörd över Uppsalahems tilltag. Hon anser att bolaget borde ha erbjudit henne ett alternativ till ettan innan den bytte ägare.
–De har inte rätt att göra så här så länge ärendet inte är avslutat i tingsrätten. De har inte ens sagt till oss innan att elen skulle stängas av, säger hon.
I samband med att elen försvann kontaktade Sandra Nariman Hyresgästföreningen, som i sin tur ber Kronofogden om så kallad handräckning, det vill säga hjälp med att koppla på elen igen.
Hyresgästföreningens jurist Björn Collin är kritisk till Uppsalahems agerande.
– Att i det här läget vidta åtgärder som gör att hyresgästen inte kan förfoga över lägenheten är helt felaktigt. Det är fruktansvärt onödigt att sätta hyresgästen i den här situationen. Man förväntar sig att ett stort allmännyttigt bolag ska kunna lösa en sådan här situation på ett bra sätt, säger han.
Sandra Nariman har aldrig fått något skriftligt kontrakt på ettan, utan det är en muntlig överenskommelse mellan henne och Uppsalahem att hon ska få tillgång till den. Björn Collin är kritisk även till detta.
– Mycket av problemen grundar sig i oklarheterna med kontraktet. Det är oprofessionellt av Uppsalahem. De borde ha löst det här på ett bättre sätt, säger han.
Uppsalahems kommunikationschef Linda Ryttlefors säger att Uppsalahem aldrig kommenterar enskilda ärenden.
– Det här är en tvist mellan Uppsalahem och en hyresgäst, och den kommer att avgöras i domstol.
Men hur kommer det sig att ni stänger av elen innan tvisten är avgjord?
– Jag har inga kommentarer till det, vi kommenterar inte enskilda hyresgästers ärenden.