”Var är vår hyresvärd?” – ingen svarar på hyresgästernas larm om kalla lägenheter

I oktober börjar den skånska snålblåsten göra sig rejält påmind i den lilla orten Sösdala. När temperaturen inomhus börjar gå ner mot 17-18 grader är hyresgästerna arga och smått desperata – för hyresvärden går inte att nå.
– Han går inte att få tag på och nu har vi suttit utan värme i tre veckor och fryser inomhus, säger Eva Stedt.

Kjell Persson har bott här i 33 år och han vittnar om att de sex hyreshusen, med 80-talet lägenheter, har sett bättre dagar.
– Det är totalt hopplöst. Så här dåligt har det aldrig varit här, säger Kjell Persson.
Första förvaltningsföreläggandet i regionen
Nu tar Hyresgästföreningen till en ny åtgärd för att få värden att visa sig och sköta om sina hus. Hyresgästföreningen har vänt sig till hyresnämnden och ansökt om ett så kallat förvaltningsföreläggande. Det är ett mildare alternativ till tvångsförvaltning, när det finns problem som rör en hel fastighet (se faktaruta).
Möjligheten att ansöka om förvaltningsföreläggande kom med en lagändring 2022, och fallet i Sösdala blir det första som Hyresgästföreningen driver i denna region.

I ansökan skriver Hyresgästföreningen att fastighetsägaren brister i att besvara brev och telefonsamtal. Värden håller sig oanträffbar.
Åtgärdas inte felen vill Hyresgästföreningen att hyresnämnden lägger ett krav på fastighetsägaren. Det är förenat med vite på 50 000 kronor, en slags böter som värden kan tvingat betala.
Tv-kanaler har försvunnit
Hyresgästerna i Sösdala vittnar om en rad brister i husen, som att tv-kanaler har försvunnit, dörrar som inte går att låsa, råttspillning, utebelysning som slutat fungera och tvättmaskiner i tvättstugan som är så dåliga att de behövt köpa egna maskiner. Hyresgästerna undrar också över varför så många lägenheter står tomma.
Men alla är överens om att det viktigaste nu är värmen – och att kunna få tag på någon. Vart ska man vända sig?
För hyresgästen Ann-Kristin Lundahl är det raggsockor och tjocka tröjor som nu gäller inomhus.
– Jag tror inte att de själva har det så här kallt. Tidigare fungerade allt bra. Nu är man besviken.
Felanmäler – sen tystnad
Tidigare ägare var Stjernplan AB och i april/maj förstod hyresgästerna att husen var sålda. I trappuppgångarna kom det upp lappar om att ”Totalförvaltning syd” nu skötte förvaltningen. Enligt Lantmäteriet var det ett bolag som heter DMK Hässleholm AB som tagit över och det ägs av en person med adress i Staffanstorp. Totalförvaltning syd är kopplat till ett annat bolag som ägs av samma person
Under våren och sommaren fanns personer på plats som städade trappuppgångar och fixade i lägenheterna, men nu säger hyresgästerna att de känner sig lämnade åt sitt öde.
Om de ringer journumret som står på anslaget i trappen kommer de till en växel som lovar vidarebefordra meddelandet men efter det ingen återkoppling. Det har hänt att värden ringt upp och sagt att felen ska åtgärdas, men efter det har det varit tyst.
Miljöförvaltningen gjorde besök
På numret som går till Totalförvaltning syd svarar ingen. Felanmälningar är hänvisade till en digital plattform på en hemsida men där får de ingen återkoppling.
Ibland dyker dock ”en vaktmästare” upp. På onsdagen gick elen i en del av ett hus, vilket också påverkade värmen. Efter att hyresgästen Kjell Persson jagat värden kom en person dit på torsdagen och åtgärdade elen. Det kan också ha att göra med att tidigare på dagen gjorde miljöförvaltningen ett besök, och kunde konstatera att varmvattnet i huset enbart höll 25 grader. Också miljöförvaltningen har fått in många klagomål (se faktaruta).

Hem & Hyra har flera gånger sökt DMK Hässleholm och personen bakom företaget. Vi har ringt och sökt Totalförvaltning syd. Vi vill veta hur fastighetsägaren ställer sig till förvaltningsföreläggandet och att hyresgästerna inte har någon att vända sig till. Ingen har återkommit.
Svårt hitta kontaktuppgifter
Hyresgästföreningen har försökt att få tag i fastighetsägaren, för att diskutera problemet med att hyresgästerna har svårt att få kontakt. Även Hyresgästföreningen haft svårt att komma fram. Maja Smakowski är chef för enheten juridik.
– För det första är det väldigt svårt att hitta kontaktuppgifter till honom. Jag fick ringa runt och till sist hittade jag en mejladress dit jag hörde av mig. Efter flera mejl fick jag ett svar.
Maja Smakowski var dock inte nöjd med svaret, och använder det nu som bevis för att felanmälningssystemet inte fungerar. Mejlet är inte undertecknat med namn utan enbart med ”Totalförvaltning syd”. Brevskrivaren säger i stort sett att allt fungerar som det alltid gjort och hänvisar till plattformen för felanmälningar.
Allt mycket förvirrat
Dessutom menade brevskrivaren att ansvaret fortfarande ligger på företaget som tidigare ägde husen – men när Maja Smakowski mejlade dem fick hon svaret att de varken äger eller förvaltar husen.
Allt är mycket förvirrat för hyresgästerna.
– Varför kommer han inte bara hit och presenterar dig, frågar sig Eva Stedt.

- Miljöförvaltningen i Hässleholm har fått flera klagomål från hyresgäster på Villagatan, Farmgatan och Byggmästaregatan och gjorde i september en tillsyn. Efter den skrev de en tillsynsrapport som skickades till ägaren för synpunkter. Några sådana har myndigheten dock ännu inte fått.
- Rapporten tar upp problemen men värmen och felanmälningssystemet. Miljöförvaltningen vill även att fastighetsägaren undersöker om det finns råttor i avloppsrören under husen, vilket en boende har vittnat om. Råttspillning tyder också på det.
- Myndigheten var i mitten av september i kontakt med ägaren som sa att en värmepanna hade stannat och en annan behövde justeras upp, vilket skulle ha varit åtgärdat.
- Åtgärdsföreläggande: Hyresgäster kan vända sig till hyresnämnden om hyresvärden inte åtgärdar brister i boendet trots felanmälningar. Hyresnämnden kan då utfärda ett åtgärdsföreläggande (ett krav på att fixa bristen) under hot om vite (en slags böter).
- Förvaltningsföreläggande: Kommunen eller Hyresgästföreningen (eller annan organisation av hyresgäster) kan ansöka hos hyresnämnden om förvaltningsföreläggande. Det riktar in sig på gemensamma problem i en hyresfastighet, till exempel eftersatt underhåll, dålig trappstädning eller att hyresvärden är svår att få tag i. Hyresnämnden kan också koppla förvaltningsföreläggandet till ett vite.
- Tvångsförvaltning: Om det finns väldigt allvarliga brister i hur en hyresvärd sköter en fastighet kan kommunen eller Hyresgästföreningen (eller annan organisation av hyresgäster) ansöka hos hyresnämnden om tvångsförvaltning. Om hyresnämnden godkänner ansökan tar ett annat bolag tillfälligt över förvaltningen av fastigheten. För att det ska gå att få igenom en tvångsförvaltning krävs att något bolag vill ta på sig uppgiften att tvångsförvalta huset.
- Om man har allvarliga brister med inomhusmiljön – till exempel med ventilationen, fukt, mögel, värme eller kyla – kan man anmäla det till kommunens miljöförvaltning. De kan göra inspektioner och kräva att hyresvärden fixar brister. De kan också besluta om vite om en hyresvärd inte åtgärdar bristen.
- I vissa extrema fall kan kommunen också utfärda uthyrningsförbud så att hyresvärden inte får hyra ut vissa lägenheter med allvarliga problem med inomhusmiljön.