Vägglössen knäckte Anna i Gävle
Anna Westlund på Moränvägen i Sätra har gråtit, ringt hyresvärden, ringt hälsocentralen, talat med saneringsfirman, tvättat, tvättat och tvättat och gråtit igen sedan hon och hennes familj drabbades av vägglöss.
Det började i somras med att Annas dotter fick kliande utslag på armen. Knott sa Hälsocentralen, loppor sa saneringsfirman och Anna lät sig nöja med det men sedan kom femåringen hem efter en utflykt och kunde inte sluta klia sig.
– Han kliade sig blodig på hela kroppen och fick medicin som han blev helt däckad av. Han bara sov och sov och kliade sig. Det var hemskt! berättar Anna med tårar i ögonen.
Och sedan ler hon trots allt och säger:
– Fråga mig vad du vill om de här jävlarna! Jag har googlat och googlat.
En natt en tid senare väckte Annas dotter henne och sa att hon såg något krypa på kudden. När Anna lyfte på kudden fanns det mängder av löss i sängen; stora som nyckelpigor men smalare över ”axlarna”.
– Jag skrek och skrek, det var som i en skräckfilm! Ingen som inte varit med om det kan förstå hur det känns. Jag väckte barnen och så tog vi en taxi till vänner i Andersberg.
– Utan vänner hade jag aldrig klarat det här. Jag som aldrig varit rädd för insekter får panik varje gång jag ser en prick på golvet som jag tycker rör på sig, säger Anna.
När saneringsfirman konstaterat att det fanns vägglöss i Annas och dotterns sängar var det till slut dags för sanering av hela lägenheten. För att få bästa resultat bör man bo kvar hemma under saneringen, som mat för vägglössen. Ett medel läggs ut längs golvlisterna och vägglössen kliver i det på väg till sin mat, den sovande människan.
– Men jag klarade inte att bo här när de höll på! Och hur kan de tro att jag frivilligt skulle utsätta mina barn för att få fler bett, säger Anna.
När saneringen var klar ägnade Anna och en väninna fyra dagar till att tvätta alla textilier i hela lägenheten och åt att städa. Många kläder och gardiner blev förstörda i tvätten då vattnet måste vara 60 grader för att lössen och deras ägg och puppor ska dö.
Annas hemförsäkring saknar tillägg som täcker kostnader om man drabbas av skadedjur och Gavlegårdarna följer rekommendationerna från de kommunala bostadsföretagens organisation Sabo och ersätter hyresgäster som drabbas av löss eller loppor med 15 procent av hyran.
– Det betyder att de drar av 750 kronor på min hyra, jag trodde de skämtade när de berättade det! Det är det enda jag får och det täcker det jag lagt ut på tvättmedel och en taxiresa. De förstörda kläderna får jag till exempel ingenting för säger Anna och suckar.
Jessica Salming, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, berättar att Gavlegårdarna vill ändra det gällande systemet men tycker inte att nya förslaget är till hyresgästernas fördel.
– Det nya avtalet som vi tittar på innebär att Gavlegårdarna tar bort hyresreduktionen och istället tar på sig att ta hand om saneringen av alla möbler och kläder. Det är nog bra för samhället men det blir sämre för hyresgästerna, säger Jessica Salming.
Hennes råd till hyresgäster är att försöka skaffa en tilläggsförsäkring som vissa försäkrngsbolag har. Då har man möjlighet att få ersättning för alla utlägg, förstörda kläder och eventuella saker som måste kastas.
– Att drabbas av vägglöss är fruktansvärt jobbigt, särskilt för barnfamiljer och de som drabbas blir bara fler och fler, säger Jessica Salming.
Anna Westlund har hört att 90 av Gavlegårdarnas lägenheter har drabbats av vägglöss bara under sommaren och hon hoppas att fler av de drabbade skulle berätta om vad de fått utstå.
– Jag önskar inte ens att min värsta fiende ska drabbas av det som hänt oss. Om lössen kommer tillbaka, och det tror jag det är risk för med alla glipor vid golven och de tusentals löss som kan finnas i väggarna, då tar jag barnen med mig och bor på gatan istället!
Hyresvärdar är skyldiga att agera mot ohyra och skadedjur. Skyldigheten gäller även om hyresgästen själv orsakat förekomsten av ohyra.
I alla hyresfastigheter ska det finnas information om vilket saneringsföretag hyresvärden anlitar. Hyresgästen ska själv kunna kontakta företaget och anmäla behov av sanering utan att behöva gå via värden.
Värden ska informeras om man upptäcker skadedjur eller ohyra.
En hyresgäst som inte informerar sin värd riskerar att bli ersättningsskyldig eller vräkt.