HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Unik dom: Hyresvärden får rätt mot småbarnsfamilj utan toalett

Landskrona Badrummet revs ut – och sen stoppade hyresvärden renoveringen. Småbarnsfamiljen som varit utan fungerande badrum sedan i somras hamnade i hyresnämnden – som nu har kommit med ett avgörande. Fastighetsägaren får rätt att genomföra förbättringar som kan ge högre hyra – och gjorde inget fel genom att börja riva ut badrummet.
Foto: Petra Martinsson
Sedan juni förra året har Johanna, Christoffer och lilla Hilda Sandström i Landskrona varit utan fungerande badrum eller vanlig toalett i lägenheten.

Sedan juni förra året har familjen Sandström i Landskrona varit utan badrum och vanlig toalett i lägenheten. Istället har de fått uträtta sina behov i en toaletthink i vardagsrummet, eller gå fyra trappor ner över innergården för att gå på toa eller duscha. Nu har hyresnämnden i Malmö kommit med ett avgörande som ger hyresvärden rätt.

– Vi är så klart besvikna, säger Christoffer Sandström.

Läs ocksåDärför vill ukrainska paret stanna i Sverige: ”200 år av neutralitet”

Det var när en avloppstam brast som hyresvärden Lindström fastigheter beslöt sig för att renovera badrummen i fyra lägenheter. Förändringarna i familjens Sandströms badrum skulle innebära en standardhöjning, och därmed kunde hyran också höjas.

Ville ha rabatt

Paret fick två alternativ att ta ställning till, nämligen att få rabatt under renoveringstiden eller vänta med en hyreshöjning i fem år. Men enligt parets juridiska ombud Viktor Lundgren har paret rätt till både hyresnedsättning för att badrummet inte kan användas och en uppskjuten hyreshöjning.

Hyresnämnden har tagit ställning till om det var rätt eller inte att påbörja rivningen av badrummet.

Läs ocksåViktoria från Kiev bor i studentrum – så skapar värdarna rum åt flyktingar

– Där har parterna haft olika åsikter – om man redan genom rivningsarbetet påbörjat de här förbättringsarbetena eller om man gör det först när man sätter upp nya ytskikt, säger hyresrådet Ylva Lönnaeus.

Ovanligt med oenighet

Hyresgästerna menade att hyresvärden genom att börja riva och bland annat förbereda för ny eldragning påbörjat det arbete som skulle ge klinkers, kakel, handdukstork – och en möjlighet att ta ut en högre hyra.

Men hyresnämndens majoritet går på värdens linje och ser istället rivningen som en akut åtgärd efter att avloppsstammen brustit. Nämnden ger också tillstånd till själva förbättringsarbetena i badrummet.

Läs ocksåLuleå lider av växtvärk när näringslivet växer kraftigt

Hyres- och arrendenämnden i Malmö var dock inte enig, vilket är mycket ovanligt.
– Jag har jobbat i tio år och detta är första gången som jag har varit med om det, säger Ylva Lönnaeus.

”Helt uppåt väggarna”

Nämndsledamoten Björn Johansson har tidigare varit anställd av Hyresgästföreningen och fungerar som representant för hyresgästsidan i nämnden. Han ville inte att nämnden skulle ge tillstånd till förbättringsåtgärderna, då han menar att dessa var planerade i förväg och det inte fanns något medgivande från hyresgästerna.

Utan att gå in på hur domstolen resonerat i det här fallet tycker han det är principiellt viktigt att hyresnämnden inte ska godkänna åtgärder som redan har påbörjats.
– Om man kringgår detta menar jag att lagstiftningen om hyresgästens inflytande inte är värd någonting, säger han.

Hyresgästen Christoffer Sandström och hans ombud Viktor Lundgren håller med om den beskrivningen.

– Domen säger ju egentligen att om det uppstår en skada får hyresvärden göra som den vill, säger Christoffer Sandström.

– Det är bevisat att det inte finns något hyresgästinflytande när man kan blåsa ut ett helt badrum, vänta i sju månader och sen få tillstånd att utföra detta. Det är helt uppåt väggarna, säger Viktor Lundgren, som kommer rekommendera hyresgästerna att överklaga hyresnämndens beslut.

Vacklar om överklagan

Christoffer Sandström tycker det är skönt att det nu finns ett beslut att förhålla sig till – men är inte säker på om de ska gå vidare till Svea hovrätt, där väntetiden är runt ett halvår.
– I och med att det kommer att dröja så länge lutar vi åt att inte överklaga men vi har inte bestämt oss än, säger han.

Mor och dotter
Johanna Sandström med dottern Hilda.

Sista datum att överklaga är 8 februari – och om de hör det kommer ingenting att hända i badrummet innan hovrätten fattat beslut.
– Det är just det att vi inte har ett badrum som gör att vi nästan måste ge oss, säger Christoffer Sandström.

Fastighetsägaren Per Lindström säger att han tycker det är skönt att det nu finns ett avgörande från hyresnämnden.
– Då kan vi komma igång och färdigställa deras badrum och det är det viktigaste, säger han.

Kan ta två månader

Per Lindström räknar med att det kommer att ta omkring två månader innan familjen har ett fungerande badrum igen – räknat från när överklagandetiden går ut, och förutsatt att familjen inte överklagar.
– Jag har förvarnat entreprenörerna så att vi ska komma igång så fort som möjligt, säger han.

Barnfamilj utan badrum
Läs också Bostadsbristen gör kön till en viktig del av ”fuck off-kapitalet” De boendes seger blev kortvarig – nu tvingas de acceptera nya kök

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.