”Vi får husarrest” – hyresgäster fast i hemmet när hissreparationer tar tid

Örebro Rullstolsburna Jihad Menhem och flera grannar fick vänta i nio dagar innan de kunde ta sig ut när hissen pajade. Och de är inte ensamma. Hem & Hyras genomgång visar att ett 30-tal reparationer tagit minst en vecka och att vissa adresser återkommer gång på gång. Men chansen att få ekonomisk ersättning för hisstrul är liten.
En kvinna och en man vid en trapp och i bakgrunden en blå hissdörr.
Foto: Anna Rytterbrant
Anita och Jihad Menhem är trötta på att hissen står stilla gång på gång.

Jihad Menhem och hans granne Anita har bott i samma huslänga i 30 år. Hyresvärden har alltid varit Örebrobostäder – ändå säger de att de märker en markant skillnad jämfört med för bara ett par år sedan.

Deras hiss står nämligen stilla oftare och i längre perioder än innan. Och de är inte ensamma, ska det visa sig.

Läs ocksåHyresgäst skruvade loss delar i rinnande toalett – fick besked om uppsägningToalettstol och hyreskontrakt

– Det är naturligt att en hiss krånglar ibland, men nu har det varit problem tre gånger på bara ett år och varje gång hissen varit avstängd i minst nio dagar, säger Jihad.

Senast var i maj. För Jihad innebar det ett inställt besök hos specialistläkare, inställd rehab-träning och inställda uppdrag som politiker och föreningsaktiv. Och därtill: ensamhet.

– Det har varit jättejobbigt måste jag säga. Även om man är stark blir det jobbigt tillslut att vara instängd. Jag är en väldigt aktiv människa och inte van att sitta så här, säger Jihad.

Läs ocksåEfter skandalen: Kommunala storvärdens vd sparkas – får fallskärm på 2,4 miljoner kronorBostadsbolagets sparkade vd Pontus Werlinder får en fallskärm på upp till 2,4 miljoner kronor. "Jag förstår att det sticker i ögonen", säger styrelsens ordförande Anna Hejdenberg Stoltz.

”Jätteförbannad”

Hans granne Anita håller med. Hon är 83 år och klarar visserligen att gå i trapporna, men hon saknar hissen när den står still.

– Det är 89 steg upp till mig. Det är mycket när man ska bära hem mat eller bära ner tvätt. Jag har alltid varit något av en träningstjej och van att gå ut och tycker om att röra på mig och det här gör mig jätteförbannad! Vi är ju många äldre som bor här. Flera går med rullator och den tar man ju inte med sig i trappan, säger Anita upprört.

Hon löste det senaste driftstoppet genom att inte tvätta och genom att äta mat på äldreboendet Södermalmshemmet.

Läs ocksåHyrde ut till knarkliga – fick råttinvasion: "Här är vad jag vaknade till"Råttor invaderade kvinnans kök.

– Jag hade ju inget annat alternativ. Det går an att gå ned för trappen men uppåt är det värre. Jag har ju inte samma ork som tidigare. Och eftersom jag åt på Södermalmshemmet, insåg jag att hissen där också hade stått i över en vecka, säger Anita.

Södermalmshemmets hiss stod dock stilla för en planerad hissmodernisering som Hisscentralen utförde.

En man sitter i rullstol framför en hissdörr.
Örebrobostäder gav Jihad Menhem rådet att ringa färdtjänst för att komma ner för trapporna – men eftersom det är smala spiraltrappor är inte det något alternativ. ”Dessutom är det inte färdtjänstens ansvar att bära ner rörelsehindrade när hissen krånglar”, säger han.

Hissreparationer för 24 miljoner kronor

För grannarna i trappuppgången på Ekängsgatan är som sagt inte ensamma om att bli drabbade. En granskning av reparationshistoriken visar att Öbo-hissar stått stilla över 1400 gånger sedan november 2022.

Företaget Schindler hiss har ett pågående ramavtal med Örebrobostäder, Öbo, värt totalt 24 miljoner kronor. Avtalet sträcker sig från första kvartalet 2023 till första kvartalet 2026 och omfattar service, reparationer och jourinsatser för hissar i hela beståndet. I höst ska Öbo förhandla om avtalet.

Hem & Hyra begär ut listor med information om Schindlers hissreparationer. Och hittar fel.

För uppgifterna som Schindler hiss lämnar visar sig vid en stickkontroll inte vara helt tillförlitliga. Bland annat anger företaget att en hiss på Fabriksgatan haft ett driftstopp på sju timmar. Samma hiss stod enligt Öbos tekniska samordnare stilla i över två veckor.

Även det mest långvariga hissavbrottet har tonats ner. Där uppger Schindler att en hiss på Skäpplandsgatan reparerades efter elva dagars stillastående, när den i själva verket enligt Öbo var obrukbar i 49 dagar – det vill säga sju veckor.

Men med det sagt: Schindler hiss har dokumenterat 27 fall där hissar stod still minst sju dagar. Vissa hissar krånglar dessutom gång på gång. Hissarna i tre trappuppgångar på Norrgatan har krävt reparationer 32 gånger och som längst haft ett driftsstopp på nio dagar, enligt Schindlers reparationshistorik.

– Det är fruktansvärt. Vi får husarrest gång på gång, säger Jihad vars hiss stått stilla tre gånger på ett år.

Ovanligt med återbetalning på hyran

Det är ovanligt att hissfel ger återbetalning av hyran. Vanligen finns nämligen en klausul i hyresavtalet där det står att sedvanligt underhåll, vilket bland annat omfattar underhåll av hissar, inte ger rätt till hyresnedsättning. Örebrobostäder har trots det i enstaka fall betalat ut en ersättning på mellan 5-10 procent av månadshyran utifrån våningsplan när hissar stått still i mer än tre veckor.

Men Jihad eller Anita säger att de inte är intresserade av att få ekonomisk ersättning om deras hiss skulle bli stående så länge.

– Jag vill hellre att de gör en upphandling som innebär att ett snabbare och mer pålitligt företag gör reparationerna, säger Jihad som menar att problemen med hissarna blivit större sedan Schindler tog över i november 2022.

Två personer vid en hissdörr.
Hissen lagades i maj men fortfarande i mitten av juni lyser ett felmeddelande som säger att hissen är avstängd.

Hem & Hyra begär ut reparationsjournalen från Hisscentralen som tidigare skött servicen av Öbos hissar. Dock är skillnaderna i dokumentation mellan företagen för stora för att kunna jämföras rättvist. Även med tanke på att vissa siffror i Schindlers dokumentation visat sig vara felaktiga. Tendensen verkar trots det vara att hissarna stod stilla längre under Hisscentralens entreprenad, men inte krävde lika många återkommande reparationer som nu.

Men bland de fyra företag som lämnade anbud för att skriva avtal om att sköta servicen av hissarna var Schindlers anbudssumma lägst. Cirka 220 000 kronor lägre än Hisscentralens anbud och cirka 2,5 miljoner kronor billigare än företaget Kone som lämnade det dyraste anbudet.

Anna-Carin Magnusson är förvaltningschef på Örebrobostäder.

Bygger lager med reservdelar

Anna-Carin Magnusson är förvaltningschef på Öbo. Enligt henne är en av anledningarna till att det kan ta tid att få igång hissarna bristen på reservdelar. Men det ska det bli ändring på.

– Vi håller nu på och bygger upp ett eget lager med reservdelar till hissar för att vi framåt ska vara ännu bättre rustade för att snabbt kunna hantera olika typer av fel. För jag förstår verkligen att det blir extremt livspåverkande för dem som inte kan använda trapporna när hissen står stilla. Samtidigt är säkerheten viktig och av den anledningen går det inte att forcera arbetet. Vi måste vara helt säkra på att allt är godkänt och säkert innan hissen tas i bruk igen efter att ett fel upptäckts, säger hon.

Schindler hiss vill inte svara på Hem & Hyras frågor. I ett mejl skriver de: ”Då detta rör vårt samarbete med en specifik kund – i detta fall ÖrebroBostäder AB – är det inte lämpligt för oss att kommentera till tredje part.”

Läs mer: Så vet du om hissen är säker

Fakta: Senaste anbuden på att sköta Örebrobostäders hissar
Anbudsgivare Anbudssumma
Granitor 2 997 700
Hisscentralen 2 621 200
KONE 4 941 500
Schindler hiss 2 403 225
Läs också Efter mer än 40 år – nu vill värden slänga ut deras förening Barbro, 73, får ta trapporna i åttavåningshuset när hissen är avstängd: "Jag tar ett steg i taget"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.