HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Så mycket kan din hyra sänkas vid fel i lägenheten

Nyheter Det bullrar så att du inte får någon ro. Eller en vattenskada gör att badrummet inte går att använda. En tröst i bedrövelsen: Du kan ha rätt till sänkt hyra.
Foto: Elin Berge
Tog strid. Anna Källström i Umeå hade i flera års tid problem med att grannens matos sprider sig i hennes lägenhet. Hon tog strid och fick tillbaka sammanlagt 23 600 kronor.

Närmare 25 000 ärenden om ­olika ­typer av brister i boendet passerar ­årligen Hyresgästföreningens ­nationella rådgivning. Om hyran ska sänkas är det vanligtvis en förhandling mellan värden och hyresgästen. Det finns riktmärken för hur stor hyresreduktionen ska bli, men till syvende och sist är det en förhandling i varje enskilt fall. De angivna procentsatserna i tabellen nedan ska alltså ses som riktvärden – inte som en absolut sanning.

Ta alltid först kontakt med värden och gör det snabbt! Det rådet ger Susanna Skogsberg, förbundsjurist på Hyresgästföreningen.

Läs ocksåAnki skickade hyran till länsstyrelsen

– Betalar man hyran som vanligt utan att knorra så är det svårare att i efterhand få en hyresreduktion, säger hon.

Värden måste få en rimlig tid på sig att åtgärda bristen. Hur lång tid beror på vilken typ av brist det är. Ett trasigt kylskåp ska värden laga eller byta ut snabbare än att åtgärda eftersatt underhåll.

När en medlem hör av sig om att ­värden inte åtgärdar en brist, blir den första åtgärden att skicka ut en ­blankett som hyresgästen fyller i och skickar till värden. Där finns en skrivelse med ­förbehåll om hyresnedsättning med anledning av bristen. Det kan tyckas harmlöst, men Johan Candler, jurist på Hyresgästföreningens nationella rådgivning, intygar att blanketten med föreningens logga på har effekt. Det skickas ut mellan 5 000 och 6 000 sådana blanketter ­årligen och från de flesta hyresgäster hörs det sedan inget mer.

Läs ocksåAnn-Charlotte får bo kvar

– Generellt sett så är större värdar, oavsett om de är kommunala eller privata, bättre att ha och göra med i dessa frågor. De vet att hyresgästen kan ha rätt till hyressänkning om det finns brister, säger Johan Candler.

Oavsett hur bångstyrig din värd är så finns det en sak du aldrig bör göra: Att låta bli att betala hyran. Det kan i värsta fall leda till att du blir uppsagd. Även ­deponering av hyran hos länsstyrelsen bör göras med försiktighet.

Exempel: Så mycket hyresnedsättning kan du ha rätt till vid olika brister

KÖK
Helt obrukbart: 40 procent
Rör det sig om en­skilda brister, som ­exempelvis att kylskåp, frys, spis, ­diskmaskin eller fläkt är trasig, rör det sig om mindre summor.
BADRUM
Helt obrukbart: 40 procent
Helt obrukbart men separat toalett finns: 25 procent
Toalett saknas (ett badrum finns i lgh): 25 procent
Toalett saknas (två badrum finns i lgh): 10 procent
Dusch/badkar (dusch/bad-möjligheter i lgh saknas): <25 procent
Dusch/badkar, en av två dusch/bad-möjligheter saknas: 10 procent
Rör det sig om enskilda brister, exempelvis att handfat är trasigt, rör det sig om mindre summor.
INOMHUSTEMPERATUR OCH VATTEN
20–18 grader: <10 procent
17–16 grader: <50 procent
<16 grader: <100 procent
Avsaknad av varmvatten: 20 procent
Avsaknad av vatten: 50 procent
Dålig vattenkvalitet: 20 procent
ÖVRIGA UTRYMMEN
Hiss: Beror på hur högt upp i fastigheten du bor
Magasinering i del av lägenheten: Upp till 100 procent (för den del av lgh det berör)
Materiallager och arbetsarea för hantverkare i del av lägenheten: Upp till 100 procent (för den del av lgh det berör)
Obrukbar area i övriga lägenheten: Upp till 100 procent (för den del av lgh det berör)
Rör det sig om enskilda brister, exempelvis att balkongen inte går att använda, tvättstugan är obrukbar, rör det sig om mindre summor.
 
STÖRNINGAR
Lukt: 0–35 procent
Vibrationer: 0–35 procent
Buller: 0–35 procent
Störningar från granne: 0–40 procent
Större ombyggnadsarbete i egna lägenheten: 0–100 procent
Byggnadsarbete i andra delar av huset: 0–30 procent
OHYRA
Myror i större omfattning: 0–10 procent
Vägglöss: 0–30 procent
Annan ohyra och skadedjur kan också leda till hyresnedsättning, beroende på problemets omfattning.
ÖVRIG INOMHUSMILJÖ
Mögel: 0–35 procent
Dålig luft på grund av fukt och/eller dålig ventilation: 0–50 procent
Radon: 0–30 procent
ÖVRIGT
Lägenheten utdömd av myndighet: 100 procent
Lägenheten helt eller delvis uthyrd till annan: Upp till 100 procent
Lägenheten är inte färdigställd: Upp till 100 procent
Lägenheten är inte utrymd i rätt tid: Upp till 100 procent
Fotnot: Siffrorna är ungefärliga. De grundas på siffror från Sabos nyckeltal, där det finns vägledande domar eller beslut, samt uppskattningar från Hyresgästföreningens jurister.

Läs också ABK tvingas ersätta missnöjda hyresgäster Tingsrätten ger störda hyresgäster ersättning – men värden ger dubbelt upp Ny dom: Deponerade hyran – tvingas flytta

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.