HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Julklappar – så handlar du säkert

Tips & Råd Dags att köpa klappar? Se till att ha koll på din rätt som konsument. Det här bör du veta innan du shoppar loss.
Dags att handla julklappar - vi ger dig tio tips om hur du handlar säkert

1. Be om öppet köp

Kanske gillar inte svärfar/syrran/sonen/kompisen sin klapp? Då är det bra om den kan lämnas tillbaka. Be om öppet köp till efter jul innan du betalar och spar kvittot. Då ger butiken pengarna tillbaka om varan lämnas tillbaka innan öppet köp-tiden gått ut.

2. Rätt att byta

En del butiker erbjuder bytesrätt i stället för öppet köp. Då kan man lämna tillbaka en vara och välja en annan i stället om det görs inom den tid som det står på kvittot att bytesrätten gäller. Ibland kan du få ett tillgodokvitto.

3. När du ångrar dig

Julshopping på nätet går snabbt och lätt. Ibland lite för snabbt. Ångrar du något av dina internetköp har du alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.
Detsamma gäller om du handlar på postorder, av telefonförsäljare eller från tv-shop. Köper du dina klappar via internet från ett företag inom EU har du alltid minst 7 dagars ångerrätt.

4. Om något går sönder

En butik kan lämna garanti för sina varor. Då ansvarar säljaren för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid, ofta ett år. Se vad som gäller för de klappar du köper. Skulle något gå sönder under garantitiden går det till exempel att kräva reparation eller ny vara.
Utöver garanti kan man alltid enligt konsumentköplagen reklamera ett ursprungligt fel på en vara i tre år. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. Det gäller också att reklamera så fort felet upptäcks, helst inom två månader.

5. Läs det finstilta

När du köper en vara, beställer biljetter eller bokar en upplevelse ingår du ett avtal som du är bunden av. Det enda som krävs av säljaren är att villkoren hållits tillgängliga så att du har kunnat läsa dem före köpet. Men – avtalsvillkoren får aldrig gynna säljaren på din bekostnad. Till exempel får de inte ge dig sämre rättigheter än du har enligt de lagar som skyddar dig som konsument. Vilseledande eller oklart formulerade avtalsvillkor är inte heller tillåtna. Är ett avtal ogiltigt har du rätt att lämna tillbaka det du har köpt och få pengarna tillbaka.

6. Spara alltid kvittot

Du har alltid rätt att få ett kvitto när du handlar. Kvittot är ditt bevis på vad du har köpt, när du har köpt det och för vilket pris. Genom att spara kvitton kan du lättare använda dina konsumenträttigheter, som att klaga på en vara eller använda garanti, öppet köp eller bytesrätt. Men det går även bra att bevisa köpet på något annat sätt, till exempel med ett kontoutdrag eller en kontokortsslip.

7. Extra prylförsäkring?

Tänker du köpa prylklappar som mobiltelefon, dvd-spelare eller dator? Då blir du säkert erbjuden en extra produktförsäkring som skyddar varan om den går sönder. Innan du säger ja – ta reda på vilket skydd som redan finns via garantin, konsumentköplagen och gärna hemförsäkringen. Har mottagaren av julklappen en oturs- eller allriskförsäkring? Kanske är en extra försäkring dyr och onödig.

8. E-handla tryggt

Några klick och så är det klart. Att handla julklapparna på nätet är smidigt, men glöm inte att jämföra priser, kolla upp företaget du handlar hos, läsa villkoren noggrant och framför allt – att välja ett säkert betalsätt. Undvik förskottsbetalning om det är möjligt. Du har alltid rätt att avbeställa varan innan den har levererats. Då kan inte säljaren kräva att köpet fullgörs.

9. Om varan dröjer

På julafton ska klapparna delas ut. Men vad gör du om varorna du beställt på internet försenas? Om varan inte levereras på den dag som har bestämts har du olika möjligheter som konsument. Du kan hålla inne med betalning, häva köpet, kräva att varan levereras och att köpet fullgörs samt begära skadestånd.

10. När du köper begagnat

Handlar du dina presenter second hand? Var noga med om du köper av ett företag eller en privatperson. Second hand-butiker säljer ofta på uppdrag av någon annan, så kallad kommissionsförsäljning. Men butiken har alltid säljaransvaret mot dig som kund och konsumentköplagen gäller. Du kan kräva att fel åtgärdas eller att du får prisavdrag för fel som du inte blivit upplyst om eller själv kunnat upptäcka vid köpet. Köper du begagnat direkt av en privatperson, till exempel på Blocket, gäller inte konsumenträtten.

Fakta: Läs mer på

www.konsumentverket.sewww.tryggehandel.sewww.konsumenteuropa.se

Läs också Kolla brandfällorna i trapphuset Om din partner blir sjuk och du vill bo kvar Tänk på döden – bygg ditt eget skyddsnät Så lurar du tjuven på dina värdesaker Så säkrar du lekplatsen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.