HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Allt färre hamnar i elprisfälla

Nyheter Andelen svenskar med den dyraste elen sjunker stadigt. Ändå har fortfarande hundratusentals hushåll anvisade elavtal. Byter de avtal kan de tjäna hundralappar varje år.

2013 hade närmare 18 procent av hushållen anvisade elavtal. I dag är andelen nere på under 11 procent, konstaterar Hem & Hyra som under flera år har följt ämnet.

Det är lätt att hamna i fällan: Den som flyttar till en ny bostad utan att välja elleverantör får automatiskt ett anvisat avtal. I februari fick sådana kunder betala över 90 öre, i vissa delar av landet närmare en krona, per kilowattimme. Den som i stället har ett avtal som löper över två eller tre år betalar inte ens 70 öre per kilowattimme.

Läs också700 000 sitter kvar på usla elavtal - helt i onödan

Att allt färre har de dyraste avtalen har flera förklaringar. Myndigheten Energimarknadsinspektionen, EI, och organisationer som Hyresgästföreningen har under flera års tid försökt uppmärksamma konsumenterna på att det lönar sig att göra ett aktivt val och därigenom slippa anvisade avtal. Såväl EI som Hyresgästföreningen drev också länge kravet att kunder med anvisade avtal skulle få information på fakturan om vad ett anvisat avtal innebär.

Regeringen, som också såg de anvisade avtalen som ett problem, införde för snart två år sedan en ny lag som innebär att kunder med sådana ska informeras om nackdelarna på fakturan.

– Syftet med bestämmelserna är bland annat att öka medvetenheten hos de inaktiva kunderna och underlätta prisjämförelser för att fler kunder ska välja bort de ofta dyra anvisade avtalen, säger Thomas Björkström, samordnare på EI:s avdelning för konsumenträtt.

Läs ocksåLär dig att tolka elräkningen

När EI förra året gjorde en granskning för att se om elhandlarna följde den nya lagen blev resultatet nedslående. Bara ett av de sex företag som granskades, Vattenfall, följde bestämmelserna.

På fakturorna från de övriga fem företagen saknades fullständig information om vad det innebär att ha ett anvisat avtal.
Fyra av företagen informerade inte kunderna om samtliga villkor för avtalet. Enligt den nya lagen måste handlarna också informera att webbsajten elpriskollen.se kan hjälpa till med att hitta det billigaste elavtalet. Tre av företagen hade en hänvisning till webbsajten, men utan att nämna varför den är användbar.

Den stora frågan är varför andelen anvisade avtal har sjunkit i stadig takt. EI har inte gjort någon sådan studie, men Thomas Björkström tror att flera faktorer spelar in.

Läs ocksåEnergiministern lovar krafttag mot oskäligt dyra elavtal

– Det är klart att när media skriver om det, så når det en del av konsumenterna.

Lagen om bättre information på fakturorna har förmodligen också spelat en roll. Det finns också elhandlare som har börjat hänvisa kunder till avtal med rörligt pris om de flyttar utan att göra ett aktivt val, säger Thomas Björkström. Därigenom blir elkostnaden lägre.

Utvecklingen går åt rätt håll och snart kommer andelen kunder med anvisade elavtal att bli ännu färre. Inom några år kommer ett centraliserat system, en så kallad elmarknadshubb, som ska förbättra informationsflödet mellan aktörerna på marknaden. Denna väntas införas i början av 2020-talet och i samband med det kommer ett nytt regelverk som förmodligen innebär att kunder måste ta kontakt med elhandlare för att få el i uttaget när de flyttar till en ny bostad. I samband med den kontakten får de även information om vad de olika avtalen innebär – och varför välja ett som kostar betydligt mer än de andra?

Fakta: Anvisade avtal minskar

Läs också Tuffare tag mot hyressmitare gav resultat Hyror pressas upp av koncept

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.