Kraftsamling mot Balder – så gick det till
En mulen höstdag i Åstorp.
– Och här har de inte tvättat fasaden sedan Orup var populär.
Fastigheten som Magnus Djerf stannar vid ägs av Balder och ligger i centrum. Fasaden är onekligen grå och smutsig och så ska den ha varit i många år. Här och i närliggande Hyllinge har Balder cirka 750 lägenheter.
Smutsiga balkonger och ytterväggar är dock inte det som hyresgästerna har klagat mest på. Anmärkningarna har istället rört allt från otäta fönster till brist på varmvatten och dålig lukt. I många fall har värden tagit emot klagomålen och sedan … inte gjort någonting.
Juristen Tobias Gradén upptäckte att vart tionde fall som låg på hans bord kom från Åstorp/Hyllinge och fastighetsägaren Balder. I april kallade han till möte på
Hyresgästföreningens kontor i Helsingborg. Även han hade svårt att få Balder att agera. Föreningen har ett kraftfullt arbetssätt att ta till som heter RIBB, (rättslig inventering av befintlig bebyggelse). Det betyder att man i stället för att hantera varje ärende enskilt genomför en riktad insats i ett hus eller område. Senast man gjorde det i regionen var 2015 när tio lägenheter besöktes i Klippan.
På mötet i Helsingborg bestämdes att man denna gång skulle gå ut hårdare. Magnus Djerf såg sin chans att ta ut svängarna. Det uppmuntras han också att göra i ett utvecklingsprojekt om hur Hyresgästföreningen ska arbeta i framtiden, och hur fler hyresgäster ska fås att engagera sig. Denna gång skulle förtroendevalda och alla avdelningar med på tåget. Inte bara jurister och förhandlare, det var nytt. Alla hyresgäster skulle kontaktas personligen, även de som inte var medlemmar. Många, många förberedande timmar senare när Magnus Djerf och Tobias Gradén åkte med sina kollegor till Åstorp i september var 210 lägenheter inbokade.
– Badrummet ser för j-vligt ut. Det har inte underhållits så länge som jag har
bott här. Man kan ringa, ringa och ringa. De tar emot felanmälan men sedan händer
ingenting. Vill man däremot ha en ordentlig renovering, som höjer hyran, ja då går det fort.
Sofia Miller flyttade till området för 17 år sedan. En son var på väg och ett
mysigt och barnvänligt boende väntade. Sedan dess, säger hon, har huset bytt ägare så många gånger att hon inte kommer ihåg hur många.
Balder har varit hyresvärd i 6-7 år. Det är framför allt småsaker som lösa lister och ett fönster som inte går att öppna som irriterar. För ett tag sedan ramlade färgflagor ner i maten från den gamla köksfläkten.
Hon välkomnade Hyresgästföreningens besök. Nu är Sofia Millers lägenhet en del av materialet som Balder har fått. Men hon vågar knappt tro att det blir någon förändring.
– Jag är inte hoppfull. De kommer säkert med någon ursäkt.
18 medarbetare och förtroendevalda var under tre dagar i Åstorp. Alla brister och anmärkningar dokumenterades. Efterarbetet är omfattande. Dialogen med Balder är påbörjad och likaså hanteringen av ärenden. Vissa kan komma att drivas till hyresnämnden.
Redan nu märks ett ökat engagemang. Fyra personer har blivit husombud och 119 hyresgäster nya medlemmar.
Hyresgästföreningen hoppas nu framför allt på ett ökat samarbete med Balder.
– Beståndet är gammalt och det kommer att behöva göras massor framöver.
De borde förstå att alla tjänar på ett bra samarbete, säger Magnus Djerf.
Så här kommenterar Balder insatsen:
”Jag tycker det är bra att Hyresgästföreningen är ute i verkligheten. För oss blir det en dubbelcheck. Vi jobbar mot samma mål. Det är bara positivt. Jag tycker vi har samarbetat bra och det tror jag de tycker också. Men visst, i vissa frågor kunde vi hittat bättre samarbeten, där ska vi vara självkritiska. Hade vi informerat mer om vad vi gör hade de till exempel vetat om att vi har en plan för att byta ut alla fönster och inte agerat så akut.”
Jens Berglund, regionchef Balder
• För att det ska genomföra en insats som i Åstorp krävs många missförhållanden, drabbade och att flera dialoger under lång tid har förts med värden. Flera ärenden i ett bestånd processas samtidigt.
• Stora resurser krävs. I Åstorp besöktes alla medlemmar som hade anmält problem.
• Inför besiktningen kontaktades alla hyresgäster.