Den digitala klagomuren
Bara två kommunala bostadsbolag i Jämtland och Västernorrland har facebook-sidor där hyresgäster kan diskutera och tycka till om sitt boende: Östersundshem och Mitthem.
Enligt en undersökning genomförd av Konsumentverket år 2011 är just boendetjänster, som reparationer och hantverksarbeten i hemmet, en av de kategorier som genererar mest klagomål på nätet. Är närvaron på sociala nätverk ett effektivt sätt att kommunicera med hyresgästerna eller ett orosmoment, då klagomålen lyfts fram och blir synliga för alla?
I samband med Östersundshems namnbyte förra året (från Östersundsbostäder) startade bolaget en satsning på sociala nätverk. Sedan Östersundshems facebook-sida öppnades i februari 2012 har knappt 200 personer börjat följa den. Och många använder den till att föra fram kritik mot Östersundshem.
”I påbyggnadsdelen i Valhall så måste byggentrepenören glömt isoleringen. Det är så lyhört att vi hör när dessa som bor i den påbygda våningen hostar… Jag och min familj håller på att bli tokiga, så tokiga att vi vill flytta härifrån”, skriver en användare.
En anna skriver ”Tycker de är konstigt hur ni kan höja hyrorna varje år medans lägenheterna förfaller allt mer.”
– Vi vill vara där våra hyresgäster finns. Och jag tycker helt klart att fördelarna uppväger nackdelarna, säger Katarina Rhensbo, kommunikationsansvarig på Östersundshem och den som har hand om bolagets facebook-konto.
Hon lägger ungefär två timmar i veckan på att besvara hyresgästernas frågor och kritik på facebook och twitter. Vissa allmännyttiga bolag har som policy att felanmälningar inte ska göras på facebook, men hos Östersundshem är alla inlägg välkomna. I de fall hyresgäster kommer med konkreta klagomål kopplas de i de flesta fall vidare till felanmälan.
– Det är klart att det finns risk att vi ser dåliga ut när någon klagar. Men här har vi i alla fall möjlighet att ge vår syn på saken och försöka hjälpa till. Det finns många forum där vi inte har den möjligheten, säger Katarina Rhensbo.