Deras protester gav resultat
Det började med ett brev som damp ner i brevlådorna hos Hans Dankemeier och flera andra hyresgäster för ett par månader sedan. Brevet kom från hyresvärden, kommunägda Hyresbostäder, och innehöll information om att parkeringsplatserna skulle flyttas. Detta med anledning av att flera infarter till Atrium försvinner och ersätts med en gemensam i samband med att spårvägen byggs ut förbi området.
Hans Dankemeier reagerade starkt mot planerna. Han menar att kommunen, via den konsult och det byggföretag som anlitas, är på väg att bygga en infart som är trafikfarlig. Tanken är att den nya infartsvägen ska gå mitt emellan en garagelänga och en parkeringsplats.
– Man måste tänka på barnfamiljerna. Barnen kan springa ut i gatan. Det är livsfarligt. Och det är tråkigt att vi hyresgäster blir påtvingade saker och inte har fått vara med och påverka, säger Hans Dankemeier.
Arbetet med spårvägsutbyggnaden har pågått i flera år, men det var först när brevet kom som han förstod hur det var tänkt. En upprörd Hans Dankemeier kontaktade Hyresgästföreningen, som i sin tur kontaktade kommunen.
På onsdagen hölls ett möte med representanter från alla inblandade parter på platsen. Bo-Göran Lundberg, konsult och projektledare för spårvägsutbyggnaden, kunde då meddela att man tagit till sig hyresgästernas synpunkter.
– Ni får precis som ni vill, var beskedet han gav Hans Dankemeier.
Det betyder att den omdiskuterade vägen kommer att dras mellan parkeringsplatsen och den nya spårvägen i stället för närmare garagen och radhuslägenheterna.
Arbetet har redan kommit en bit på väg. Kantstenarna runt den nya parkeringsplatsen har redan lagts och det har grävts ner rör för elledningar till belysningen. Det ska nu göras om.
– Det blir lite dyrare, men det viktigaste är att alla är överens, tycker Bo-Göran Lundberg.
Hans Dankemeier tycker att Hyresbostäder borde ha informerat om planerna i ett tidigare skede.
– Då kunde alla de här problemen ha undvikits, säger han.
Robert Lindberg, som är områdesansvarig hos Hyresbostäder, tillträdde sin tjänst för bara några månader sedan och kan inte svara på varför så inte har skett.
Clas Rydgren på Hyresgästföreningen gör bedömningen att informationen föll mellan stolarna någonstans under resans gång.
– Det viktigaste är att det blir en bra lösning till sist. Det här är ett bra exempel på vad hyresgäster kan åstadkomma genom att driva en fråga tillsammans, säger Clas Rydgren.