HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Fortsatt missnöje i Jordbro

Haninge Hyresgäster i Jordbro imponeras inte av sin nya hyresvärd D. Carnegie. Men bolaget hävdar att de gör stora satsningar i området. Fokus ligger på vattenskador och ventilation.
Foto: Kenneth Samuelsson
Daniel Alfaro tycker inte det har blivit bättre med de nya ägarna.

När D. Carnegie köpte lägenheterna i Jordbro så lovade bolagets vd att de skulle storsatsa på området. Men när Hem & Hyra åker till Jordbro och pratar med hyresgästerna så är deras uppfattning att de inte märkt av några förändringar.

Daniel Alfaro tror inte D.Carnegie har kapacitet att göra i ordning området som de lovat. Han menar att bolaget bara prioriterar att renovera tomma lägenheter för att sedan höja hyran rejält innan de hyrs ut.

Läs ocksåAlbyberget – hyresgästerna blev en handelsvara

– De underhåller inte vår lägenhet trots att det är flera brister. De borde besiktiga alla lägenheter men det har de inte gjort. De har bara skickat ut erbjudande om att renovera badrummet mot höjd hyra, säger han.

Mine Coskuner bor i en lägenhet som haft tre-fyra översvämningar på två år. Enligt henne är personalen trevlig och har kommit när det varit akut och vatten runnit ända ut i vardagsrummet.

–  Men sedan sade de att de skulle skicka någon som skulle titta på lägenheten efter översvämningarna, men ingen har kommit.

Läs ocksåMimers försäljning i Västerås blev inte så illa som hon trodde

Felipe Rosales i porten bredvid är besviken på de nya ägarna.

– De sade i september att de skulle komma hit och besiktiga lägenheten men de har inte kommit än. Lägenheten hade två trasiga el-kontakter och de kom hit och lagade en men inte den andra trots att jag sagt till. Nu har jag fått tejpa den för att inte mina barn ska riskera att få ström i sig.

Lägenheten saknar trösklar, ett dörrhandtag och parketten i vardagsrummet är jättesliten. I badrummet har någon lagat kakelplattor med spackel och målat över. Toaletten är tätad med plastic padding. I ett rum fungerar inte elementet.

Läs ocksåDe blev utan spis i en månad

– När de inte kom och fixade det så fick jag köpa en värmefläkt, säger Felipe Rosales. 

Paret betalar 8 700 kronor för en fyra, alldeles för mycket med tanke på alla fel, menar de.

– Om de vill vara en seriös värd borde de sänka hyran när det är så dåliga lägenheter och många fel, menar han.

Conny Alkelöw, regionchef för Graflunds som sköter förvaltningen, känner inte till att flera hyresgäster blivit lovade återkoppling men inte fått det. Han säger att policyn är att alla tomma lägenheter som har omfattande renoveringsbehov totalrenoveras.  Övriga lägenheter som har brister besiktigas först när hyresgästerna hör av sig.

Varför besiktar ni inte alla lägenheter för att se vad som bör åtgärdas?

– Vi har valt att inte göra så utan gör en besiktning om hyresgästen gör en felanmälan.

Jag har varit inne i en lägenhet där det bland annat saknas trösklar, dörrhandtag på en dörr, ett element är sönder, badrummet är väldigt slitet och toaletten sitter fast med plastic padding. Känner du till att det ser ut så?

– Den lägenheten är uthyrd med rivningskontrakt för att den ska totalrenoveras, avtalet är godkänt av hyresnämnden och uppgörelsen är undertecknad av båda parter. Lägenheten skall alltså totalrenoveras efter kontraktstidens utgång.

Men den ska väl ha trösklar, dörrhandtag fungerande element ändå, eller?

– Självklart ska det finnas värme på radiatorerna, men i övrigt har avtalet tecknats med hyresgästen medveten om skicket. Det finns besiktningsprotokoll som visar på saknade trösklar och handtag och på det som visas på bilderna, även att radiatorer sitter löst. Avtalet är tecknat under förre fastighetsägaren och D. Carnegie tecknar inte rivningskontrakt. 

De här hyresgästerna säger att ni i september lovat att komma och besiktiga lägenheten men inte kommit än, hur ser du på det?

– Det ska inte ta så lång tid. Underhåll ingår ju i hyran, det är vår plikt att åtgärda fel. Jag vet inte vad som hänt, så ska det inte vara.

Nu har ni förvaltat de 840 lägenheterna sedan i somras, kan du berätta vad ni har gjort sedan dess?

–Vi totalrenoverar tomma lägenheter i dåligt skick. Sedan prioriterar vi att byta fläktar för att det ska bli en bra ventilation i lägenheterna. Vi kommer också att byta ut gamla vattenrör som läcker och orsakar vattenskador, säger han.

Varför har ni inte prioriterat att åtgärda brister i de befintliga lägenheterna?

– Vi har prioriterat vattenskador och annat akut istället. Till exempel ärvde vi 26 ärenden hos Miljö och hälsa på kommunen från den förra ägaren som vi måste fokusera på att komma tillrätta med. Men om någon felanmäler så rättar vi till felen.

Flera hyresgäster klagar över att det inte görs något inne i lägenheterna, hur ser du på det?

– Finns de brister så får de felanmäla så rättar vi till felen. Vi har haft stormöten med hyresgäster och nätverket ”Rusta upp Jordbro” och där har vi uppmanat hyresgästerna att felanmäla eftersom vi inte vet om alla brister, säger han.

Vad har ni mer på gång i området?

– Vi kommer att göra en trygghetssatsning med nya förråd i källaren, portlås, säkerhetsskåp i lägenheterna, nya dörrar till källaren med glas så man kan se ut och in för att öka tryggheten. Sedan kommer vi att förbättra utemiljön.

Bolaget har även startat ett arbete för att få bukt med olovlig andrahandsuthyrning. Hittills har 12 personer sagt upp sina kontrakt efter att bolagen kontaktat dem och sagt att de måste flytta tillbaka eller säga upp kontraktet.

– Det är en trygghetsfråga, de som bor här vill veta vilka som är deras grannar.

Tomas Lundström, ordförande i Hyresgästföreningen Haninge, säger att han vet att den nya ägaren gör saker i området, men mestadels saker som inte syns för hyresgästerna.

– Däremot har de inte gjort så mycket i lägenheterna ännu, säger han.

Känner du igen bilden som hyresgästerna målar upp, att bolaget renoverar tomma lägenheter men inte satsar på underhåll i lägenheter där det bor hyresgäster?

– Ja jag känner igen den bilden. Det lät så bra när de tog över, de lovade guld och gröna skogar, men det är mer snack än verklighet tycker jag, säger han.

D. Carnegie erbjuder hyresgästerna att byta till en nyrenoverad lägenhet. Hyrorna ligger på 8 935 kronor för en trea på 81 kvadratmeter eller 10 504 kronor för en fyra på 100 kvadrat. Men hyrorna är inte förhandlade med Hyresgästföreningen, som sade nej till höjningen varpå bolaget satte egna hyror.

– På bostadsmöten med hyresgäster informerar jag att hyresgästerna kan gå till hyresnämnden och pröva hyran när de bott sex månader i lägenheten, än så länge har inget ärende prövats, säger han.

Inom kort ska bolaget och Hyresgästföreningen träffas inför årets hyresförhandlingar. Då kan Hyresgästföreningen ställa krav på vad de vill att bolaget ska göra för att få en hyreshöjning.

– Vi har inte ställt några krav utan vill se vad de själva säger först, säger Tomas Lundström.

 

Läs också FN-rapportörer varnar för Hembla som fastighetsägare Hyresgästföreningen kräver att D. Carnegie sänker hyran

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.