Fullt av fel i nybyggt hyreshus
Det nybyggda huset vid Hamngatan i Sundbyberg ser lyxigt ut. Bakom fasaden har flera hyresgäster haft problem med avloppen, soporna svämmar över, restaurangens stekos fyller trapphuset.
– Jag var så glad när jag fick lägenheten. Den var dyr, men jag ville verkligen unna mig den, säger Lena Törner.
Hon flyttade in i en nybyggd lägenhet där många funktioner inte ens var färdiga vid inflyttningen skulle det visa sig.
– Vi fick hämta posten i Marabouparken i flera månader. Elen var felkopplad. När elektrikerna skulle installera spisen repade de parketten, säger Lena Törner.
Det var stora revor efter spisens tassar, de syns som ett dussintal grova streck i två solfjäderformer vid spisen. Mitt på golvet är parketten så trasig att det finns risk för stickor i fötterna och att strumpor fastnar och går sönder, där måste det ligga matta.
I badrummet är det konstaterat bakfall, vattnet bildar pölar på golvet och rinner inte undan. En besiktningsmätning Lena gjort påvisar att det finns höga fuktvärden i badrummet. Efter knappt ett år blev det stopp i toaletten. Under flera månader gick det inte att på toaletten, då det var kontinuerliga stopp.
– Jag fick springa till en nära anhörig då det inte finns några allmänna toaletter i huset och jag har fortfarande inte fått kompensation för detta.
Efter att toalettstolen flyttades bakåt för att undvika stoppen är den nu så nära intill väggen att det omöjligt går att rengöra där bakom.
– Det är allvarliga fel i det här huset, grannar har också haft översvämning, berättar Lena Törner.
Flera av felen noterades även vid garantibesiktningen. Bland annat skulle parkettgolvet bytas ut. Och att toaletten står för nära väggen finns med under rubriken Fel, liksom flera skadade och trasiga klinker vid duschen. Besiktningen gjordes i maj 2016, i december kommer hantverkarna. Men i Lena Törners lägenhet är felen fortfarande inte åtgärdade.
Hon vände sig till Hyresgästföreningen, men efter att ha tittat på ärendet nekade de henne hjälp. Då ansökte hon själv om åtgärdsföreläggande i hyresnämnden.
Hyresvärden Wåhlin Fastigheter anser inte att det finns något att åtgärda, till exempel när det gäller toalettstolens placering och sprickorna i parketten.
– Det är fråga om ett levande material. På vintern torkar det upp, säger Örjan Öwre enligt protokollet från hyresnämnden.
I ett mejl till Hem & Hyra svarar Wåhlins Mårten Norén: ”Det pågår en tvist i Hyresnämnden om det finns någon brist i lägenheten som måste åtgärdas. Så länge den tvisten pågår har vi en policy att inte uttala oss i media. Den inställningen tycker vi att båda parter borde ha i den här typen av ärende.”
I stället kommer ett varningsbrev till Lena Törner. Om hon inte slutar agera och formulera sig ”på ett för hyresvärden ringaktande och misskrediterande sätt” kommer hon att sägas upp. Som exempel tar hyresvärden upp ett brev till grannarna inför att Hem & Hyra skulle komma på besök.
Efter sammanträdet i hyresnämnden tar hyresvärden ett policybeslut att inga besiktningsprotokoll ska lämnas in, eftersom de då blir offentliga. För att få se dem fick Lena Törner tillsammans med sin advokat bestämma tid med hyresvärdens jurist för att titta på handlingarna på hans kontor.
Någon ytterligare hyresnedsättning kommer inte heller att betalas ut, enligt Wåhlin fastigheter. Alla hyresgäster fick en fjärdedels månadshyra som kompensation för bristerna vid inflyttningen, Lena Törner fick obetydligt mer.
I två sammanträden med hyresnämnden har ärendet behandlats. Ett tredje, med besiktning i lägenheten, är planerat till slutet av juni. Till det första sammanträdet tog Lena Törner hjälp av en advokat som nu företräder henne. Miljöförvaltningen är också inkopplade för bland annat fukt och konstruktionen i badrummet.
– Det enda jag vill är att få flytta härifrån. Men först tänker jag vinna den här processen och vi förbereder nu också för stämning i tingsrätten.