Annons

Hårdare tag mot hyresgäster som inte sköter skadedjurssanering

Örebro Många bostadsbolag har problem med hyresgäster som inte samarbetar tillräckligt vid sanering av ohyra. Och den hyresgäst som inte gör sitt vid en sanering kan bli vräkt. Det visar ett beslut i hyresnämnden. Örebrobostäder har infört en straffavgift för saneringar som inte kan genomföras och flera bostadsbolag svarar i Hem & Hyras enkät att de har liknande planer.
Foto: Pavel Koubek
För att saneringar av vägglöss ska fungera, behöver hyresgäster samarbeta med hyresvärden och saneringsfirman.

Efter tre misslyckade saneringsförsök sa Lindesbergsbostäder, Libo, upp mannens kontrakt med hänvisning till att han åsidosatt vårdplikten av lägenheten. Då hade han vid tre tillfällen vägrat släppa in saneringsfirman i alla rum och inte gjort de förberedelser som krävs för en lyckad sanering.

Det är tredje gången sedan 2015 som Libo försöker vräka en hyresgäst som inte samarbetat tillräckligt vid sanering, men det här är första gången de lyckats få igenom uppsägningen i hyresnämnden.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– Ohyra kräver en hel del insatser av hyresvärden och då måste hyresgästen medverka. Annars riskerar man uppsägning, säger Hyresgästföreningens jurist Carl-Henrik Lindmark i Örebro. (Se faktaruta om vårdplikt längre ned i artikeln.)

Kanske är det något som vi kommer se mer av? För problemet med att hyresgäster inte samarbetar tillräckligt är stort, det visar Hem & Hyras egen undersökning bland 18 slumpvis utvalda privata och kommunala hyresvärdar i Mellansverige och Gävleborgs län. (Se fakta ruta längst ned i artikeln.)

I Örebri och Värmland är det förutom Libo även Hällefors bostads, Örebrobostäder och Hagforshem som uppger att de har problem.

Läs ocksåVägrade hjälpa värden med utrotning av vägglöss - vräks

Det enda bolag som säger att de inte har några problem alls är Katrineholms Fastig­hets AB.

– Saneringsfirmorna har förklarat för oss att det hänger upp till 80 procent på hyresgästen att saneringen alls lyckas, säger Lotta Radziejewski vid Hällefors bostads AB.

Annons

Att tvingas göra om saneringar blir kostsamt för bostadsbolag. Dessutom riskeras att skadedjur sprider sig till grannar. I det aktuella fallet i Lindesberg hann lössen sprida sig till två grannar och kostnaden för sanering av mannens lägenhet är nu uppe i 60 000 kronor, och kommer att stiga när han flyttar och bostaden saneras ordentligt. Läs hela artikeln här.

Läs ocksåRiskerar kontraktet på grund av löss

Inget annat bolag bland de 15 tillfrågade har gått så långt som Libo och sagt upp hyresgäster som inte samarbetar. Ändå önskar Lotta Radziejewski i Hällefors att det blev enklare att få igenom en vräkning av dem som inte samarbetar vid sanering.

– Det kan inte ligga på bostadsbolagen att se till så att skadedjur försvinner, säger hon.

Örebrobostäder har börjat ta ut en straffavgift på 500 kronor för saneringar som inte blir av. De kommunala bolagen i Flen och Eskilstuna skriver i sina enkätsvar att de anser att det borde införas ett skadestånd för dem som inte anmäler eller försvårar saneringen.

Vad har då problemen med att hyresgäster inte samarbetar ha för orsaker. Andreas Olsson på saneringsfirman Nomor tror att det kan beror såväl på psykisk ohälsa som på språkförbistring och kulturella skillnader.

– Man kan komma från ställen i världen där de har rätt att använda preparat som inte är tillåtna i EU. Och här kommer vi på besök fem gånger, och de undrar vad fasiken vi håller på med i Sverige. Jag har bott både i Mellanöstern och Asien och där har man inte sådana lagstiftningar som här. Dessutom ska vi arbeta enligt försiktighetsprincipen – det betyder att vi alltid ska börja med det preparat som är minst farlig, och om det inte hjälper så trappar vi upp.

Annons

Han säger vidare att det många gånger känns hopplös när sanerarna får återkomma till lägenheter gång på gång utan att skadedjuren försvinner. Då finns det ofta en anledning:

– Då kan det vara till exempel vara så att hyresgästen har psykiska eller fysiska besvär. Det är ju ett samhällsproblem. Det blir ohållbart att en människa som inte mår bra måste klara av att göra saker som är jobbiga nog för någon som inte har sådana problem, säger Andreas Olsson.

Han efterlyser också bättre trepartssamarbeten mellan sanerarna, hyresgästen och hyresvärden. Det är något som slagit väl ut i Borlänge där antalet saneringar sjunkit från 120 vägglussaneringar för två år sedan mot 20 pågående fall just nu. Läs mer om det här.

Läs också Hotar med uppsägning vid oanmälda skadedjur Skadedjur ger problem i vissa bostadsområden Malen invaderar Julias hem – värden väntar på att den ska försvinna av sig själv

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.