Heimstaden tömde deras förråd
Fem månader senare kämpar de fortfarande för att få ersättning för de saker som gått förlorade.
– Vi kommer fortfarande på saker som försvunnit. Men frågan är om det spelar någon roll. För Heimstaden har krävt kvitto på allt och vem har kvitto på allt det man förvarar på vinden, säger Stefan Madsen och suckar.
Sambon Lill Nordqvist flyttade hem till honom för fyra år sedan. Med sig hade hon ett sitt bohag som fyllt en trea. Mycket hamnade på vinden. I dag gapar förrådet nästan tomt.
Kvitton för ett sammanlagt värde av 20 000 kronor har paret lyckats hitta. Men de uppskattar att det samlade värdet på det som slängts uppgår till minst det dubbla. Vikten på det som försvann är de i alla fall säkra på: 940 kilo. Lastbilen som forslade bort deras grejor till soptippen vägdes.
Det var i slutet av juni som det otänkbara inträffade. Lill satt på balkongen och iakttog hur en städfirma bar ut en massa saker på gården.
– Det var märkligt vad det där var likt min tv, tänkte jag. Sedan såg jag att det var ju mina och Stefans grejor de bar ut.
Hon stoppade tömningen. Men då hade redan ett lass gått till tippen.
– Jag blev så arg, jag skrek så det hördes nog bort ända till Entré, säger hon.
Värdens fatala misstag har fått stora konsekvenser för paret. Sommaren var sig inte lik.
– Jag åker alltid ut och campar med mina ungar men i år blev det inget av med det, säger Stefan.
Tält, bord och stolar, en hel campingutrustning försvann i tömningen. Och nu när julen närmar sig gör sig inbrottet i förrådet åter påmint. Några juldekorationer har paret inte kvar.
– Där försvann fyra stora lådor med julpynt. Vi har inte ens några adventsljusstakar, vi får börja om från början säger Stefan.
Det värsta är ändå alla grejor med affektionsvärde som inte går att ersätta.
– Minnen, foton, sådant vi fått från våra barn, teckningar. Det är helt ovärderligt, säger Stefan.
– Jag hade oljemålningar av en gammal släkting som flyttat till USA. Hon är död nu så det hade varit kul att ha kvar de målningarna, skjuter Lill in.
– Och så hade jag en dyr julservis av märket Fyrklövern. Den skulle jag ge vidare till mitt barnbarn en gång i tiden. Men när vi anmälde den så säger de på Heimstaden att en sådan servis ska man väl inte förvara på vinden, suckar hon.
Anna Rönnqvist, jurist på Heimstaden, ser inget konstigt i att bolaget krävt dokumentation av det som försvunnit.
– Att man framställer krav är en sak, det är inte onormalt att man ska styrka dessa med kvitton också. Men att det blivit fel i vår handläggning är alldeles uppenbart. Hyresgästernas gods ska kunna vila så tryggt som möjligt i förrådet , säger hon.
Varför har ni inte betalat ut någon ersättning ännu?
– Rent administrativt har frågan först legat på den tekniska förvaltningen och så med mellanliggande semestrar hamnade den på mitt bord. Men jag ska precis ta kontakt med deras ombud på Hyresgästföreningen.
Kan ni tänka er att ersätta något utöver det som går att belägga med kvitton?
– Man får försöka hitta en total lösning med kunden så att bägge parter känner att vi hanterat situationen. Vi ifrågasätter inte att saker har gått förlorade utan det är beloppen vi diskuterar just nu. Har båda parter ambitionen att hitta en lösning så ska det nog gå.