HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hyresbostäder får böta för trasig hiss

Norrköping Telefonsamtal och brev hjälpte inte. Hissen var trasig i flera månader. Först när Gunnel Rasmusson vände sig till hyresnämnden lagade Hyresbostäder felet.
Foto: Jakob Kindesjö
Hovrätten fastställer hyresnämndens beslut om att vräka kvinnan i Norrköping.

Gunnel Rasmusson och hennes man är pensionärer och hyr en lägenhet på fjärde våningen på Fleminggatan i Norrköping. I mitten av februari i år upptäckte de att hissen gått sönder och felanmälde det till Hyresbostäder. Beskedet blev att det skulle vara åtgärdat inom nio arbetsdagar. Men väntan på en fungerande hiss skulle ta tre månader.

– Vi har ringt och skrivit brev, men ingenting händer. Hyresbostäder är som en ointaglig borg, de går inte att nå, berättar Gunnel Rasmusson.

Läs ocksåHyresbostäder vill minska byggandet i Norrköping: ”Känns galet just nu”

Gunnels man har svårt att gå efter en höftoperation och att ta sig fram utan hiss har inneburit stora bekymmer. Vissa dagar har han inte kunnat ta sig ut alls.

– Vi har fått rätta våra liv efter det här, vi har fått bo i vårt sommarhus i Falkenberg, för där kan vi gå ut. Men det allra svåraste är att de inte har hört av sig och gett något besked. När det går vecka efter vecka, månad efter månad och vi får inget svar och ingen kontakt, säger Gunnel Rasmusson.

Efter cirka tio felanmälningar utan resultat vände hon sig till hyresnämnden och först då hörde Hyresbostäder av sig. I mitten av maj reparerades till sist hissen.

Läs ocksåNorrköping bygger allt mer - men var är hyresgästerna?

– Ska samhället fungera så att man måste vända sig till en domstol för att en hiss ska fungera, det känns absurt, säger hon.

Hyresnämnden beslutade att Hyresbostäder ska ersätta paret med 2 000 kronor i kompensation. Något som hyresvärden även har gått med på i detta specifika fall efter vissa invändningar.

– Det är väldigt beklagligt att det har dragit ut på tiden. Det största problemet i det här fallet har varit att det varit så lång leveranstid på delar, vilket vi inte kunnat påverka, säger Jonathan Karlsson, jurist på Hyresbostäder.

Läs ocksåSofia får betala men grannen parkerar gratis - Så mycket skiljer p-hyrornaHyresgäst vid p-plats

Är det rimligt att det ska tre månader att laga en hiss?

– Jag skulle inte säga att det har tagit tre månader för vi har försökt reparera den tillfälligt under tiden, hissen har fungerat till alla våningar utom till just en. Men till sist kom vi till det läget att vi måste göra något annat, den går sönder för ofta. Nu fungerar den men det har krävt nytillverkade delar.

Paret berättar att de fått vända sig till hyresnämnden för att något ska hända och att ni varit mycket svåra att nå. Vad säger du om det?

– Det är också beklagligt att det upplevs som så. Generellt när det gäller felanmälan av hiss så ska hyresgästerna vända sig till hisservicebolaget. Vidare har samtliga områdesansvariga både telefontid och  besökstid alla dagar, säger Jonathan Karlsson.

Läs också Stadsdelen stryks från listan - samtidigt har brotten ökat Ny Norrköpingshyra påverkar över 18.000 lägenheter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.