Hyresgäst förlorar strid om omtvistat värmesystem
Det kommunala bostadsbolaget använder ett värmesystem (IMD) som går ut på att hyresgästen själv ska kunna påverka sin inomhustemperatur. Beroende på om hen väljer en lägre eller högre temperatur än de 21 grader som ingår i hyran, kan hen få ett avdrag eller ett tillägg på hyran. Den individuella mätningen och debiteringen sker endast mellan den 1 oktober och 30 april, då temperaturen understiger 12 grader.
Hyresgästen hävdar att hans element varit avstängda och att han debiterats för extra värme under vissa perioder. Helsingborgshem är av en annan åsikt och menar att hyresgästen haft elementen påslagna. Dessutom hävdar de att hyresgästen haft en lägre temperatur än de 21 graderna i några månader och att han därför fått tillbaka 217 kronor.
Hyresgästen fick hjälp av Hyresgästföreningen att driva ärendet som ett åtgärdsföreläggande först i hyresnämnden och sedan i hovrätten. Första domen från hyresnämnden gav hyresgästen rätt. Nämnden ansåg att hyresgästen ska kunna reglera sin inomhustemperatur inom spannet 18-23 grader och gav Helsingborgshem tre månader att åtgärda problemet.
Helsingborgshem överklagade ärendet till Svea hovrätt som nu ger bostadsbolaget rätt. Hovrätten anser att även om hyresgästen inte kan påverka temperaturen utgör det inget hinder i nyttjanderätten. Vidare anser hovrätten att åtgärdsföreläggande främst handlar om fysiska brister och att något sådant inte förefaller här. Tvärtom görs bedömningen att lägenheten är i godtagbart skick. Hovrätten anser vidare att högre boendekostnader inte är ett hinder eller men i nyttjanderätten. Därför avslås hyresgästens yrkande.
Emma Järund, affärsområdeschef bygg och fastighetsutveckling, på Helsingborgshem vill inte gå in på domen i detalj.
‒ Men vi är glada över beslutet, att få klarhet i de här frågorna.
Enligt henne genomför bostadsbolaget just nu en större kundundersökning för att få veta vad hyresgästerna tycker är viktigt i sin inomhusmiljö, och i vilken mån de vill kunna påverka den så kallade inomhuskomforten.
‒ Vår ambition är att lyssna på våra kunder.
När det gäller värmesystem som den aktuella domen tar upp säger Emma Järund att vissa hyresgästerna är missnöjda men att fler är mycket nöjda.
Hovrättens dom går inte att överklaga men sista ordet i konflikten lär inte vara sagt. Nu ska Hyresgästföreningens chefsjurist, Lillemor Nordhöj, se över domen och se om det finns andra sätt att gå vidare.
‒ Vi ska först gå igenom ärendet med hyresgästen för att därefter avgöra hur vi ska hantera det framåt.
Läs Hem & Hyras intervju med hyresgästen
Hyresnämnden är den instans som beslutar om ett åtgärdsföreläggande och går ut på att hyresvärden ska ha reparerat lägenheten före ett visst datum. Det kan gälla om till exempel lägenheten är skadad, om värden inte underhåller lägenheten, om det förekommer hinder eller men i nyttjanderätten, om det finns brister i gemensamma utrymmen som exempelvis tvättstugan. Hyresnämndens åtgärdsföreläggande kan förenas med en vitessanktion. Om exempelvis en reparation inte utförs inom en viss tid kan detta medföra att hyresvärden får betala vite till staten.
Källa: Hyresnämnden