Hyresgäst i Helsingborg slipper betala dolda fel
Men tre månader senare byttes lättnaden mot ilska. Han fick då en faktura på 2667 kronor från Helsingborgshem. Samma besiktningsman hade nu upptäckt en större fläck samt rivmärken på väggen i hallen och tapetavskav samt fläckar på väggen i köket.
Hyresgästen vägrade betala räkningen och vände sig till hyresnämnden för att få ärendet utrett. Dagen innan mötet mellan parterna kontaktade Helsingborgshem hyresgästen och meddelade att de drog tillbaka sina betalningskrav.
Enligt Emma Bülow, jurist på Hyresgästföreningen Norra Skåne, är det en vanlig missuppfattning att ett besiktningsprotokoll är juridiskt bindande.
– Fastighetsägaren kan komma in med krav på ersättning två år efter att en hyresgäst har flyttat från en lägenhet. Att det tidigare har gjorts en felfri besiktning spelar ingen roll, däremot är det upp till fastighetsägaren att bevisa att det är hyresgästen som har orsakat skadorna, säger hon.
Det finns inte heller några krav på hur en besiktning ska gå till.
– Helsingborgshem brukar först göra en förbesiktning och senare en slutbesiktning. Detta är ett bra system eftersom hyresgästen då får tid på sig att åtgärda eventuella brister. Men det finns inget krav på att en hyresgäst måste vara närvarande vid en besiktning, säger Emma Bülow och påpekar att så fort en hyresgäst har skrivit under ett besiktningsprotokoll blir det svårt att i ett senare skede bestrida eventuella betalningskrav.