Hyresgäst måste flytta efter flerårig konflikt
Det började för flera år sedan. En ny hyresgäst, vi kan kalla henne Anna, på den mindre orten i Östergötland kom ganska omgående i konflikt med hyresvärden samt en granne. Anna klagade på att grannen störde, i så stor omfattning att Anna själv blev uppsagd. Hon hade dessutom klagat på brister i lägenheten.
Det slutade med att Anna inte behövde flytta, i stället blev det grannen som frivilligt flyttade. Vid hyresnämndens sammanträde på fredagen sade värdens ombud Kamelia Arshi att grannen känt sig trakasserad:
– Hon klarade inte av att bo där längre.
En ny granne anlände och återigen började Anna att klaga på störningar samt klaga på värden för att denne inte tog itu med vare sig störande grannen eller brister i lägenheten.
Det har varit många turer i ärendet och Anna har bland annat skickat hundratals sms till värden, polisanmält både honom och grannen samt anmält grannen till socialtjänsten för brister i barntillsynen. Hon har därför blivit uppsagd igen.
När hyresnämnden tog upp fallet på fredagen stod värden med ombud rustade med bevisning och vittnen.
Hyresgästföreningen, som företräder Anna, stod likväl rustade med motargument.
Hyresgästföreningens Ingrid Buskas anser att värden har tagit ställning på ett oprofessionellt sätt i striden mellan grannar och att han lyssnar på klagomål från den ena medan Annas klagomål inte tagits på allvar.
Den stora mängden sms ska bero på att värden inte svarar i telefon och går undan när han möter Anna vid bostaden.
– Vad finns det då för möjligheter? Hon valde att använda sig av sms, konstaterade Ingrid Buskas.
Buskas har också kunnat konstatera att brister som Anna påpekat inte har tagits på allvar av värden. Men klagomål på bland annat ventilation och dålig tv-mottagning var bevisligen befogade.
Hyresnämndens ordförande, Erik Ferlin, valde ganska omgående i förhandlingen att styra diskussionen mot en gemensam lösning, i stället för att diskutera vem som har gjort vad och inte.
Hyresnämnden hittade en kompromiss där värdens krav på att Anna ska bli uppsagd från den 31 mars accepteras.
Hyresgästföreningen konstaterade att Anna vill flytta men att hon vill kunna bo kvar till den 1 september.
Kompromissen blev att Anna måste flytta senast 31 juli och att hon annars blir avhyst och får stå för kostnaderna.
Att parterna kom överens om lösningen gör att hyresnämnden bara beslutar om när Anna ska flytta. Det kommer inte att framgå annat än att båda parter vill det. Alla påståenden om störningar och annat framgår alltså inte av beslutet vilket gagnar Anna när hon ska söka ny lägenhet.