Annons

Hyresgäster oroliga efter fasadras i stormen

Malmö När stormen Simone drog förbi Malmö i måndags rasade en del av en fasad i centrala Malmö. Oroliga hyresgäster undrar varför hyresvärden inte reparerar skadorna.

Hyresgästerna på Friisgatan i centrala Malmö blev rejält uppjagade sent i måndags eftermiddag när stormen Simone drog förbi. Från gården hördes plötsligt ett rejält brak och när dammet lagt sig visade sig en blottad fasad. När Hem & Hyra träffar hyresgästen Eva Lundqvist är drygt halva gården fortfarande avspärrad. Det går inte att nå tvättstugan för avspärrningarna och stora delar av asfalten täcks av tegelstenar och puts från fasaden.

– Hade någon passerat när fasaden rasade hade den inte levt idag, säger Eva Lundqvist.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

Hon är skärrad efter det inträffade och också orolig för att mer av fasaden ska falla ned. Informationen från fastighetsägaren har varit obefintlig. På portarna hänger anslag om att tvättstugan är stängd.

– Men vi hyresgäster vet inget om vad som händer nu. Fastighetsförvaltarna är onåbara. Vet vet inte var vi ska tvätta våra kläder och vi har inte fått något besked om ytterligare riskbedömning. Nu funderar man på hur det står till med resten av huset, säger Eva Lundqvist.

När hon inte kunde nå Fastighetsförvaltarna ringde hon till Hyresgästföreningen för att få hjälp. Men hon är missnöjd med bemötandet och tycker inte att hon heller från Hyresgästföreningen har kunnat få besked om vad föreningen kan bistå med.

Läs ocksåHyresgästerna betalar för trygghet men får klotter och inbrott: Så bemöter värden kritikenEn tvådelad bild som visar en tegelvägg med en skylt med texten "Fastighetsägarna trygghetsbevakad fastighet" samt en skåpbil med texten "Limhamnshus".

– Jag fick luren i örat. Vi var irriterade på varandra båda två men jag tycker det ska finnas ett utrymme för en medlem att ringa med sin oro och få medkänsla. Jag hör av mig kanske vartannat år, säger Eva Lundqvist.

Annons

Mats Lindahl, juristchef, beklagar att Eva Lundqvist känner sig otrevligt bemött.

– Jag förstår att hon är upprörd över situationen och jag beklagar djupt det inträffade. Så ska man inte uppleva det när man ringer hit. Vi får undersöka vad det är som har hänt, säger Mats Lindahl.

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

Han fortsätter:

– Det olyckliga i situationen är i grund och botten fastighetsägarens agerande. Hyresgästerna måste naturligtvis få information om vad som händer, säger Mats Lindahl.

Vad ska man göra som hyresgäst i den här situationen?

Annons

– Man ska ringa till oss och då kommer vi att göra vad vi kan. I det här fallet att kontakta hyresvärden. Hyresgästerna måste ha någonstans att tvätta och har de inte det kan det bli aktuellt med hyresnedsättning, säger Mats Lindahl.

Hem & Hyra har inte lyckats nå ansvarig på Fastighetsförvaltarna i Malmö AB för en kommentar men fått beskedet att man har inlett arbetet med att laga fasaden.

Läs också Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig" Nytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjning

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.