Hyresgäster i Helsingborg tar ton mot chockhöjda hyror
Förutom att gruppen, som idag består av sju personer, kräver en omförhandling vill de ha en total besiktning av samtliga lägenheter. Det handlar om 59 lägenheter på Långvinkeln 48 Västra på Slottshöjden i Helsingborg. Efter att förvaltaren Acrinova tillsammans med Hyresgästföreningen gjort en bruksvärdering fick någon sänkt hyra men de flesta kraftiga höjningar, några upp mot 2 500 kronor i månaden.
Höjningarna aviserades strax före jul och hyresgästerna protesterar mot att de kunde gå igenom trots att de anser att lägenheterna har mycket låg standard. Dessutom vittnar de om dåligt underhåll som ska ha pågått under flera år och ett HLU som inte existerar. HLU står för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll, som ofta sker i tidsintervaller.
– Detta var droppen, inget händer här i fastigheten, säger hyresgästen Britt Lundgren.
Nu frågar sig hyresgästerna: Vad har bedömts? Vad ligger till grund för de stora höjningarna? De säger att de inte har fått den informationen vilket gör att de misstänker att det inte har gått rätt till.
Hyresgästerna visar runt i fastigheten som byggdes på 1960-talet. Mycket är original. Det märks att hyresgästerna bryr sig om sina gemensamma utrymmen men mycket är väldigt slitet, det är trångt och moderniteter lyser med sin frånvaro. Plattor saknas i golven och färger flagnar. Hyresgästerna berättar att många lägenheter inte har renoverats på många, många år och de har aldrig fått tagit del av besiktningsprotokoll.
– Det hade kanske varit rätt med en rimlig hyreshöjning om HLU hade efterlevts, säger hyresgästen Per Stenberg.
Hyresgästerna ska kontinuerligt ha kontaktat förvaltaren om bristerna och när värden 2016 ville ha en fyraprocentig hyreshöjning sa också Hyresgästföreningen nej. Arbetsgruppen har fotodokumenterat gården och gemensamma utrymmen.
Hyresgästföreningen tycker inte att de gjort fel och kommer inte att riva upp överenskommelsen. Enligt förhandlare Björn Agertoft var det fastighetsvärden som påkallade en bruksvärdering för att höja hyrorna. Detta meddelades Hyresgästföreningens medlemmar. På plats tittade parterna på några lägenheter. Hyresgästföreningen fick sedan en lista på samtliga lägenheter utifrån standard i exempelvis badrum och kök.
Efter det förhandlades nya hyror och hyresgästerna meddelades om hur standarden i deras lägenhet låg till grund för höjningar. Nu uppmanades också hyresgästerna att rätta till eventuella felaktigheter om lägenhetens skick. En 3:a på 77 kvadrat som hade kostat 5 370 kronor i månaden fick nu en nya normhyra på cirka 7 150 kronor.
– De här lägenheterna har haft låga hyror under många år. De kan bli så att hyrorna höjs kraftigt efter en bruksvärdering. Detta kan hända genom en renovering vilket vissa hyresvärdar gör medan andra hyresgäster inte får ett enda penseldrag utan hyresnivån är den enda justeringen, vilket är fallet här. Själva hyran är fortfarande korrekt utifrån standard och läge, säger Björn Agertoft.
Däremot, menar han, ska fastigheten och lägenheterna inte ha brister. Det är skillnad på standard, dåligt underhåll och brister.
– Vi kommer nu att hålla koll på att underhållet sköts. I överenskommelsen står också skrivet att det ska vara samma underhållsintervaller som Helsingborgshem. Vi kan även driva ärenden i hyresnämnden för att få brister åtgärdade.
Enligt Agertoft är standarden i de aktuella lägenheterna nu kontrollerad genom att inga hyresgäster kommenterat beskrivningen av sina lägenheter. Därför blir det ingen besiktning av alla lägenheter.
– Jag kan inte riva upp förhandlingen eftersom jag inte ser några felaktigheter. Det jag har upplyst om är att enligt 22§ förhandlingslagen kan en förhandling gjord mellan fastighetsägaren och Hyresgästföreningen överklagas.
Enligt lagen ska hyresgästen inom tre månader efter överenskommelsen är gjord skriva till hyresnämnden och påtala detta. Under tiden överklagan pågår ska den nya hyran betalas. Om hyresnämnden beslutar till hyresgästen fördel får denne tillbaka de överskjutande pengarna med ränta.
Björn Agertoft säger att han har varit så tydlig han kan i sin kommunikation med hyresgästerna. En miss gjordes dock under processen och det var att datumet för de nya hyrorna föll bort när informationen om de nya hyrorna meddelades.
Förvaltaren Acrinova säger att de gjorde en bruksvärdering för att ”få rättvisa och aktuella hyror” och svarar enbart Hem&Hyra via mejl. På frågan om de håller med om att underhållet är dåligt blir svaret av chefen Måns Broberg:
”Det är omöjligt att generellt säga att underhållet är bra eller dåligt då det inte finns en ´skala´. Det enda man med säkerhet kan säga är att hyrorna är satta efter den standard som finns nu”.
Bruksvärdeshyra är det lagstadgade hyressättningssystem som används i Sverige idag. Hyran baseras på lägenhetens standard, kvalitet och service. Tanken är att det ska vara lika hyror för likvärdiga bostäder. Viktiga faktorer är:
Själva lägenheten som dess storlek, planlösning och hur modern standarden är.
Förmåner som till exempel hiss, tvättstuga och lekplats.
Övriga faktorer som läge, boendemiljö och närhet till kommunikationer.
Källa: Hyresgästföreningen
Om hyran har bestämts i förhandlingar med Hyresgästföreningen kan hyresnämnden pröva om hyran är skälig. Detta ska ske senast tre månader efter att den börjat gälla.
Rätten att få sin hyra prövad återstår efter det, men det har visat sig att enskilda hyresgäster då har mycket svårt att få till stånd en förändring.
Källa: Hyresnämnden