HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Hyresvärdar krymper efter nyår

Östergötland Över 40 anställda försvinner, ökade kostnader på flera miljoner och risk för höjda hyror. Det är några förändringar som sker hos de kommunala bostadsbolagen i Finspång och Söderköping under nästa år.
Foto: Jenny Knutsson
Ramunderstaden kommer bland annat avveckla sin bobutik vid Vikingavallen.

Som Hem & Hyra berättade i våras har kommunerna i Söderköping och Finspång beslutat sig för att plocka bort flera stora uppdrag som i många år har utförts av de kommunala bostadsbolagen. I Finspång har Vallonbygden bland annat skött förvaltningen av kommunens olika byggnader. Så har det även varit i Söderköping där Ramunderstaden skött förvaltning och städning av kommunens lokaler.

Men upplägget anses strida mot lagen om offentlig upphandling. Därför tänker Finspångs kommun driva förvaltningen i egen regi från årsskiftet och i Söderköping ska kommunen upphandla tjänsterna från den 1 april nästa år.

Läs ocksåHyresvärdar förlorar uppdrag för miljoner - neddragningar väntar

För bostadsbolagen innebär det stora förändringar med personalminskningar och ett intäktstapp på cirka 50 miljoner kronor om året. Hos Ramunderstaden står det klart att personalen minskar från 58 till 15 anställda. De 43 personer som berörs, bestående av lokalvårdare, fastighetsvärdar och tjänstemän, har erbjudits anställning hos kommunen.

— Vi som bolag märker förändringen, vi blir mycket mindre, men jag hoppas inte att våra hyresgäster ska få någon sämre service. Det vi ser är att det kommer bli dyrare, att kommunen och vi får dubbla kostnader för sånt som vi kunnat dela på tidigare, säger Caroline Ring, vd för Ramunderstaden.

Den minskade personalstyrkan gör att Ramunderstaden under våren kommer att avveckla sitt kontor vid Vikingavallen och flytta bobutiken till kontoret vid Husby backe.

Läs ocksåOro i Östra Ryd för sämre skötsel

Hos Vallonbygden i Finspång försvinner ungefär hälften av dagens 27 anställda i bolaget. Sju personer går över till kommunens förvaltningsorganisation och tre blir övertaliga. Hur omorganisationen har gått till har mött intern kritik för bristande information och delaktighet, rapporterar tidningen Fastighetsfolket.

Hans-Erik Olofsson är vd för kommunägda Vallonbygden.

Samtidigt satsar Vallonbygden på att bygga upp en egen hantverkargrupp med totalt fem personer. Det gör att bolaget kommer att ha 23 anställda i fortsättningen.

— Tanken är att vi ska kunna göra enklare lägenhetsrenoveringar och underhållsarbeten i egen regi. Det blir mycket ställtid och dyrare att ha det utlagt på firmor, förklarar Hans-Erik Olofsson, vd för Vallonbygden.

Läs ocksåNya bostäder byggs i Eriksvik

Men förändringen kan komma att märkas även hos hyresgästerna, berättar vd:n.

— Min förhoppning är att vi ska kunna vara tillbaka och erbjuda normal service efter det första kvartalet. Det är många nya personer som ska ta plats på nya poster i bolaget, säger Hans-Erik Olofsson.

Även Vallonbygden ser att förändringen innebär ökade kostnader.

— Vi tror att det kommer att innebära mellan 2–2,5 miljoner i ökade kostnader per år. Det är bland annat kostnader för framförallt IT och HR, som vi kunnat dela på tidigare, säger Hans-Erik Olofsson.

Kommer de ökade kostnaderna innebära hyreshöjningar?

— Det är det vi kommer att få föra en diskussion om med Hyresgästföreningen.

Läs också Tyresö Bostäder stäms på 2,3 miljoner Svårt att köra på el som hyresgäst - glest mellan laddstolparna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.