Klagande hyresgäst sägs upp
Redan vid inflyttningen för sex år sedan påpekade hyresgästen att det fanns brister i den 120 kvadratmeter stora lägenheten. För tre år sedan vände sig Landskronabon till Hyresgästföreningen. Efter en besiktning, där både representanter från det privata bostadsbolaget och Hyresgästföreningen deltog, noterades det att lägenheten hade flera brister som borde åtgärdas.
När Hyresgästföreningen två år senare besökte lägenheten konstaterades det att skadorna inte hade blivit åtgärdade.
Bland annat så visade det sig att parketten i hallen var trasig, att köksskåpen behövde bytas ut och att balkongen hade fel lutning. Hela lägenheten behövde även målas och tapetseras.
En ansökan om ett åtgärdsföreläggande skickades in till hyresnämnden och i samma veva skickade bostadsbolaget in en ansökan om uppsägning.
– Vi upplyste hyresgästen om att det fanns en viss risk att de skulle bli uppsagda när ett åtgärdsföreläggande lämnades in och mycket riktigt lämnade bostadsbolaget in en ansökan om uppsägning i samband med åtgärdsföreläggandet, säger Emma Bülow, jurist på Hyresgästföreningen Norra Skåne.
Enligt Ulrika Bengtsson, som är bostadsbolagets ombud, har hyresgästen orsakat en vattenskada i parkettgolvet i hallen och sägs upp på grund av vanvård. Att uppsägningen skulle vara en reaktion på att hyresgästen valt att vända sig till hyresnämnden stämmer inte enligt henne.
– Nej, absolut inte. Att ansökningarna kom in samtidigt har inte med varandra att göra. Vi var precis på väg att säga upp honom när åtgärdsföreläggandet kom in till hyresnämnden, säger hon.
Annons
Den 18 augusti avgörs ärendet i hyresnämnden.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.