Annons

Klagomålen mot föreningen minskar

Nyheter Medlemmar i Hyresgästföreningen är mer nöjda än tidigare. De negativa synpunkterna som kommer in är få och minskar, visar ny rapport.

Sedan 2006 samlar Hyresgästföreningen in medlemmarnas synpunkter och registrerar dem. Anledningen är att organisationen vill ta vara på kritiken för att kunna utveckla verksamheten och göra något åt eventuella brister.

Under det sista halvåret i fjol och det första halvåret i år har totalt 731 synpunkter registrerats, vilket motsvarar knappt 0,14 procent av de 532 936 medlemmarna. Det kan jämföras med 0,33 procent under hela 2011. Men då registrerades även missnöje som kom fram när någon gick ur föreningen.

Läs ocksåUnik överenskommelse: Hyrorna satta ända fram till 2030Christian Kylin, vd på Halmstads kommunala bostadsbolag HFAB.

– Jag är naturligtvis nöjd över att klagomålen från medlemmarna minskar. Vi kan inte vara tvärsäkra om anledningen, men vi blir hela tiden bättre både i vår medlemsservice och i annan verksamhet, säger Jan Johnsson, förbundschef på Hyresgästföreningen.

Han berättar att Hyresgästföreningen fått höga betyg i de undersökningar som gjorts av medlemsnöjdheten och antalet medlemmar som lämnar föreningen är färre än någonsin.

Annons

Numera följs klagomålen upp varje månad. Det innebär också att fel rättas till snabbare.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

Merparten av de synpunkter som kommer in är negativa. Västra Sverige är den enda region som har fler positiva än negativa synpunkter. Så såg det ut även i förra årets rapport.

– Det är också intressant och glädjande. Jag vet ännu inte vad det beror på, förhoppningsvis är det ett kvitto på hög kvalitet och nöjda medlemmar.

Region Stockholm får in betydligt fler synpunkter än någon annan region, även om man tar hänsyn till det stora antalet medlemmar.

Annons
Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

– Vid en första anblick verkar antalet klagomål i Stockholm för högt. Å andra sidan är trycket hårdare och bostadssituationen värre i Stockholm. Jag förutsätter att ledningen i Stockholm analyserar vad som ligger bakom siffrorna, säger Jan Johnsson.

Efter region Stockholm, som har 2,68 ärenden per 1 000 medlemmar, kommer region Aros-Gävle och Sydost, med 1,28 respektive 1,08 ärenden per 1 000 medlemmar. De flesta synpunkterna handlar om juridik (268 ärenden), följt av förhandlingar (205 ärenden).

Läs också Nytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjning Hyresgästbasen pratade på SD-konferens: ”Viktigast är kampen mot marknadshyror”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.