Kommunen synar brister hos hyresvärdarna i Norrköping

Norrköping Knack, knack, det är från kommunen. I Norrköping synas nu ett större antal hyreslägenheter för att upptäcka brister och problem. Hittills har inspektörerna knackat på över hundra dörrar för att höra hur hyresgästerna har det.
Henric Rehnmark och Erik Bäcklund synar hyreslägenheter i Norrköping.
Foto: Jakob Kindesjö
Henric Rehnmark och Erik Bäcklund synar hyreslägenheter i Norrköping.

Utrustade med anteckningsblock, informationsblad och id-brickor gör sig inspektörerna Erik Bäcklund och Henric Rehnmark redo för en ny trapphusrunda. Den här förmiddagen står ett antal hyreshus på tur vid resecentrum i Norrköping.

– I dag är vi fyra inspektörer som är ute kollar. Sedan i våras har vi väl totalt knackat på ett hundratal lägenheter hittills, men det inte alla som öppnar, säger Erik Bäcklund.

Läs ocksåInspektörerna som inte inväntar klagomål - "Vi vill hitta bostäderna som går under radarn"Anna Toftedal, enhetschef, och Åsa Lindblad, miljöinspektör, på Miljösamverkan i Östra Skaraborg.

Vad är det ni vi vill veta av hyresgästerna?

– Hur upplever hyresgästerna sin bostadsmiljö. Finns det varmvatten? Fungerar ventilationen? Är det kallt eller för varmt i olika perioder? Har du noterat fukt eller mögel i bostaden? Finns det skadedjur och buller. Det är några av de frågor vi ställer, säger Henric Rehnmark.

Sprida information

Det är många år sedan som kommunen senast gjorde en större tillsyn av flerfamiljshus i Norrköping. Satsningen med dörrknackningen påbörjades i våras och ska rulla vidare under hösten. Tanken är att både sprida information till boende och få ett bättre grepp om hur hyresvärdarna egentligen sköter sina fastigheter.

– Jag skulle säga att generellt så är en del missnöjda med kontakten med hyresvärden. En del tycker att det är lite svårt att få kontakt. Sedan har en del haft problem med inomhusluft och ventilation, säger Erik Bäcklund.

Erik Bäcklund och Henric Rehnmark och deras kollegor på miljö- och hälsa har knackat på över hundra dörrar i Norrköping.
Erik Bäcklund och Henric Rehnmark och deras kollegor på miljö- och hälsa har knackat på över hundra dörrar i Norrköping.

I Norrköping får miljö- och hälsoskyddsenheten in ett tjugotal ärenden varje månad som handlar om olika problem i flerfamiljshus. Samtidigt tror kommunen att siffran skulle kunna vara ännu högre och att många inte hör av sig om sina problem.

– I år har vi sett att kurvan gått upp och vi har fått in fler ärenden, men vi tror att det finns en stor andel Norrköpingsbor som ännu inte har kännedom om oss, säger Henric Rehnmark.

Vilka problem är det folk hör av sig om?

– Det problem som sticker ut i år är väl råttorna där vi sett en ökad mängd ärenden. Där är det viktigt att det görs åtgärder så tidigt som möjligt. Råttor är exemplariska på att anpassa sig och ofta räcker det inte med en insats utan flera för att få bukt med det.

Kräva åtgärder

Kommunen har ett tillsynsansvar för bostadsmiljön i flerfamiljshus. Det innebär att om en hyresvärd inte fixar brister eller problem som kan vara skadliga för hyresgästerna kan kommunen gå in och kräva åtgärder. Hyresgästen måste först ha pratat med värden, men om det inte har hjälpt kan kommunen agera, förklarar Henric Rehnmark.

– I vår verktygslåda finns att vi kan utfärda ett föreläggande och förena det med ett vite om det behövs. Då får hyresvärden betala om det inte blir fixat. I riktigt svåra fall finns det också möjlighet att tvångsförvalta huset. Det enda problemet är om vi inte får tag i hyresvärden, då kan vi ha svårt att göra något.

Henric Rehnmark hoppas dörrknackningen ska få fler hyresgäster att vända sig till kommunen om de har problem.
Henric Rehnmark hoppas dörrknackningen ska få fler hyresgäster att vända sig till kommunen om de har problem.

Vilka problem kan ni inte lösa?

– Det som handlar om hyror är något som vi inte sköter, då får man vända sig till Hyresgästföreningen eller hyresnämnden. Samma sak om man störs av bilar som spelar hög musik. Det är en fråga för polisen.

Ni ser inte en risk att ni kommer bli överhopade med jobb nu?

– Absolut, så kan det bli, men vi har en skyldighet att handlägga alla ärenden som vi får in. Skulle vi få in 50 procent mer klagomål så är kommunen skyldig att erhålla personal för det. Vi är ju aldrig för många eller för få, säger Henric Rehnmark.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.